چند روایت معتبر درباره یك موسیقیدان معتبر

چند روایت معتبر درباره یك موسیقیدان معتبر به گزارش كاركادو استاد وزیری بسیار خلاصه تدریس می كرد. مطلبی را می گفت و روی ویلون نشان می داد و تصور می كرد همه فهمیده ایم، اما واقعیت این است اگر استاد صبا نبود كه پس از تدریس ایشان بماند و با حوصله همه چیز را از ابتدا تا اختتام برایمان توضیح بدهد، ما از درس استاد وزیری آن گونه كه باید و شاید نمی توانستیم استفاده نمائیم. در واقع ما كلاس استاد وزیری را غیر از خود ایشان، مدیون بهترین شاگردش صبا بودیم. یك دفعه هم یكی از استادان ویلون به مطایبه اظهار داشت: تا صبا زنده بود نفس از كسی درنمی آمد اما وقتی رفت، همه شدند استاد!



به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: برخی خاصیت های خاص ابوالحسن صبا را به روایت برادرزاده اش بخوانید:

موسیقیدان هنردوست

میان استادان نسل های گذشته هم تجربه هنرهای دیگر اتفاقی عادی بوده است؛ اتفاقی كه البته مانند هنرمندان امروز آنها را گرفتار توهم استادی در چند زمینه نمی كرده و تنها ابزاری برای پیشرفت آنها در عرصه فعالیت اصلی شان محسوب می شده است.

پدرام صبا می گوید: استاد صبا خط بسیار زیبا و قلم شیوایی داشت. نقاشی را نزد استاد كمال الملك آموخت اما متأسفانه فقط دو سه تابلو از ایشان باقی مانده است. استاد نجاری، سوهان كاری، معرق كاری، خاتم كاری، زرگری، ریخته گری و... را هم بسیار عالی می دانستند و در آنها مهارت كافی داشتند و از این مهارت ها در ساخت ادوات موسیقی مثل ویلون، تار، سنتور و سه تار استفاده كردند.

معلمی به شیوه صبا

خیلی ها هنرمندان خوبی هستند اما نمی توانند معلم خوبی باشند، صبا اما به گواه شاگردانش معلم خوبی بوده و به گواه آثارش آهنگسازی بی نظیر. برادرزاده اش درباره وجه معلمی او این طور توضیح می دهد: استاد صبا خدای محبت بود. بسیار مهربان و پرسخاوت بود و در آموزش به هنرجویان، هیچ نكته ای را باقی نمی گذاشت و همه دانش خودرا به هنرجویان منتقل می كرد. اواخر عمرشان بود كه به شاگردان اظهار داشت: اگر در موسیقی چیزی هست كه به شما نگفته ام، بپرسید، چون در آینده كسی این مطالب را به شما نخواهد گفت! خدا رحمت كند مرحوم روح ا... خالقی را، می گفت! «من پیش از شنیدن صدای ساز صبا، ویلون نواختن رضاخان محجوبی را كه شش ماه شاگردش بودم دوست داشتم، ولی در نخستین جلسه ای كه صدای ساز صبا را شنیدم، دانستم این چیز دیگری است! ایشان در مورد نحوه تدریس استاد صبا می اظهار داشت: استاد وزیری بسیار خلاصه تدریس می كرد. مطلبی را می گفت و روی ویلون نشان می داد و تصور می كرد همه فهمیده ایم، اما واقعیت این است اگر استاد صبا نبود كه پس از تدریس ایشان بماند و با حوصله همه چیز را از ابتدا تا اختتام برایمان توضیح بدهد، ما از درس استاد وزیری آن گونه كه باید و شاید نمی توانستیم استفاده نمائیم. در واقع ما كلاس استاد وزیری را غیر از خود ایشان، مدیون بهترین شاگردش صبا بودیم. یك دفعه هم یكی از استادان ویلون به مطایبه اظهار داشت: تا صبا زنده بود نفس از كسی درنمی آمد اما وقتی رفت، همه شدند استاد!

یك استاد و یك دنیا حسود!

صبا مورد حسادت خیلی ها بود. پدرام صبا در این زمینه می گوید: خیلی ها به استاد به شدت حسادت می كردند و گاهی كارهای عجیب و غریبی را برای تخریب ایشان انجام می دادند. همچون یك استاد نوازنده پیانو موقعی كه رئیس رادیو شد، دستور داد تمام نوارهای استاد صبا را پاك كنند و به این ترتیب، یك گنجینه عظیم موسیقی را صرفاً از روی حسادت نابود كرد!

حیرت تجویدی از بداهه نوازی صبا

بداهه نواختن، كار هنر هنرمندی نیست، اما صبا از پس این كار هم به شایسته ترین شكل ممكن برمی آمد. پدرام صبا، خاطره ای از بداهه نوازی های وی نقل می كند و می گوید: یك دفعه در خدمت مرحوم استاد تجویدی در منزل استاد بودیم. استاد صبا برای كاری به اتاق دیگری رفت. استاد تجویدی سه تار ایشان را برداشت و قطعه ای را در دستگاه ماهور نواخت. استاد موقعی كه برگشت، ساز را گرفت، ناخنی بر آن كشید و ناگهان آغاز به نواختن قطعه ای كرد. اگرچه من اهل موسیقی بودم و ساز استادان زیادی را هم شنیده بودم و در خانه مان هم دائم با پدرم راجع به ساز و موسیقی صحبت می كردم و بارها ساز خود استاد صبا را هم شنیده بودم، اما متحیر مانده بودم این چیست كه استاد می نوازد. من تصور كردم چون در اندازه استاد صبا و استاد تجویدی درباره موسیقی آگاهی ندارم نمی فهمم، اما وقتی ایشان ساز را روی میز گذاشت و نفس راحتی كشید، استاد تجویدی با حیرت پرسید، «استاد! این چه بود نواختید؟» تازه متوجه شدم این حیرت فقط مختص من نیست و استاد تجویدی هم شگفت زده شده اند. استاد صبا اظهار داشت: «هیچ نمی دانم. ناگهان این نغمات به مغزم هجوم آوردند. اگر هم بخواهم باردیگر بزنم، نمی توانم!» این آثار بدیع است و باید ضبط شوند. به این علت است كه می گویم باید قدر هنرمندان واقعی را دانست.





منبع:

1398/12/07
16:49:52
5.0 / 5
3954
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی