فریبا یوسفی:

شاعر می تواند تعریف های شعر را تغییر دهد

شاعر می تواند تعریف های شعر را تغییر دهد كاركادو: فریبا یوسفی می گوید: شاعر می تواند با دخالت خود تعریف های شعر را تغییر دهد.


به گزارش كاركادو به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل كانون، در اولین روز از برگزاری مهرواره شعر آفرینش طی دو كارگاه جداگانه با حضور فریبا یوسفی و سودابه امینی، نوجوانان شاعر دختر از سراسر كشور با سبك های مختلف شعری آشنا شدند و این فرصت را داشتند تا ضمن آشنایی با مباحث تئوری، از نقد مربیان ادبی و كارشناسان بهره ببرند.
فریبا یوسفی كه در جمع مربیان، كارشناسان ادبی و شاعران راه یافته به این مهرواره حضور داشت به بررسی تغییرات شعر فارسی از كلاسیك تا سپید پرداخت.
این كارشناس زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: «همه می دانیم كه در دوره معاصر وزن صرفا نمی تواند نشانه ای برای شعر باشد. سرودن شعر از مقطعی به بعد مبتنی بر موزون بودن نبوده است و عوامل دیگری این گونه ادبی را برجسته كردند. بدین سبب آنچه سبب می شود اثری را شعر بنامیم خاصیت «خیال انگیزی» آن است. متنی كه خودرا از گزارش جدا می كند، متنی است كه مولفه خیال را همراه خود دارد.»
او خاصیت جلسه های ادبی را بهره مندی افراد از لحظه حال دانست و با این مقدمه از اعضای نوجوان و ارشد كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خواست تا كارگاه را تبدیل به بحثی تعاملی كنند: «همه ما می نویسیم و شعر را دوست داریم. این حال و احوال مشترك می تواند ما را از لحظه جدا كند. ما در لحظه زندگی می نماییم و با دقت به جزئیات توجه می نماییم.»
شاعر آثاری همچون «حالا تو» و «تا روح تنهای تنها» افزود: «مطالعه دائمی یكی از خاصیت های شاعران است. اما این مطالعه در كتابخانه صورت نمی گیرد. بلكه در خیابان و در هر لحظه رخ می دهد. مطالعه در شیوه نگرش شاعر به دنیا و مسائل آن است.»
در ادامه این كارگاه نوجوانان حاضر تعاریفی از شعر نمایش دادند. یوسفی در این باره اظهار داشت: «آنچه در تعاریف مختلف شعر دیده می شود، عواملی است كه شاعر در آن دخیل است. در واقع شاعر می تواند با دخالت خود تعاریف شعر را تغییر دهد.»
این كارشناس با تمركز بر تاثیر نیما یوشیج بر شعر ‍پارسی سخنان خودرا این طور افزود: «تا زمانی كه تحول ادبی در شعر رخ نداده بود، اشعار همگی موزون بودند و تصوری از شعر خارج از این ‍چارچوب وجود نداشت. اما با تغییراتی كه یك شاعر ایجاد كرد قانون تغییر نمود. نیما عناصر مهمی را تغییر داد و در واقع به نسل پس از خود نشان داد كه می توانند در عنصرهای بنیادین تغییر ایجاد كنند.»
او افزود: «باید بدانیم كه تغییرات، زاده یك شخص نیست. وقتی شعر می گوییم امكان ایجاد تغییرات را داریم اما اطلاعات و دانش كافی در این راه موثر است. نیما یوشیج این امكانات را داشت، اما آنچه سبب پذیرش تغییرات شد بستر اجتماعی باز بود. اجتماع با او همراه بود، در صورتی كه قبل از نیما باز كسانی حركت هایی را برای تغییر در شعر فارسی آغاز نموده بودند.»
فریبا یوسفی سپس این مقدمه كوتاه، شعر حاضران را شنید و با همراهی دیگر شاعران به نقد و بحث روی این آثار پرداخت. وی در حین این بررسی ها به بیان نكته های فنی برای تقویت كیفی گونه های شعر پرداخت.
همین طور سودابه امینی در بخش زیادی از گفت وگوی خود با نوجوانان و جوانان شاعر، بر سوژه تاثیر احساسات و عواطف بر خلق شعر تاكید نمود. او بازی با كلمات و تصنع را آسیبی برای شعر خواند و از شاعران حاضر خواست تا از این ترفندها دوری كنند.
مدیركل آفرینش های ادبی و هنری كانون اظهار داشت: «اگر بخواهیم مبدع سبك در شعر باشیم باید بسامد حس آمیزی را در اثر خود بالا ببریم. اگر پیش از ما شاعری تا ۶۰ درصد از آرایه حس انگیزی بهره برده است و ما از این آرایه ۷۰ درصد استفاده نمائیم در واقع سبكی به وجود آورده ایم. در كنار این ما می گوییم سبك فروغ فرخزاد به گفتار نزدیك است، پس او باز سبكی را به وجود آورده است كه متكی بر همین حس انگیزی است.»
این شاعر افزود: «بازی با كلمات و تصنع در این تغییرات زیاد دیده می شود. با این وجود با این روش شعر ساخته نمی گردد. آنچه مخاطب در شعر جست وجو می كند احساسات و عواطف است و همین احساسات و عواطف است كه سبب دوباره خوانی یك اثر از طرف او می شود.»
امینی اشاره كرد: «شعر شما باید در عواطف شما ریشه داشته باشد و بر مخاطب شما تاثیر بگذارد. برخی از شعرها ساختگی است اما یك شاعر با اثر بدیع خود گریه می كند یا می خندد و همین حس ها در مخاطب او برانگیخته می شود. بدین سبب شعری ماندگار است كه از زندگی شما جوشیده باشد و بر احساسات مخاطب تاثیر بگذارد.»
این مدرس افزود: «شعر پیوند عالی خودآگاه و ناخودآگاه است. شما شعر می خوانید و لذت می برید. شما بعضی فیلم ها را می بینید و لذت می برید. نمایشگاه عكس یا نقاشی ای می بینید و لذت می برید. جدا از ابعاد فنی هر اثر چیزی بر ناخودآگاه شما تاثیر می گذارد و مرتب ذهن شما را پر و انباشته می كند.»
دبیر اولین مهرواره شعر آفرینش در بخش دوم سخنان خود به بیان نكته های تكنیكی در خلق شعر پرداخت و اظهار داشت: «پس از سرودن شعر آنرا رها نكنید. پس از جوشش، كوشش شكل می گیرد. بدین سبب امكان دارد شما شعری بسرایید كه مادر شعرهای دیگر باشد. شعرهایی مستقل از شعر نخست. بنا بر این است كه حتما باید تاریخ سرایش شعر را بنویسید تا بعدها تكامل را در اثر خود جست وجو كنید و تحلیل اثر برای شما ممكن باشد.»
این شاعر همین طور در قسمتی از صحبت های خود به بیان شیوه های مطالعاتی پرداخت و تصریح كرد: «موازی خوانی كه می تواند متكی بر خوانش آثار قدما و آثار معاصر باشد سبب ایجاد خلاقیت می شود. بدین سبب لازم است بعنوان یك دوست دار شعر آثار دوره های مختلف را بخوانید و در كنار آن خواندن رمان را آغاز كنید.»
این كارگاه همراه با آموزش هایی در حوزه شعر كلاسیك، سپید، آزاد و... بود. همین طور حاضران به خوانش جدیدترین آثار خود پرداختند.
در اولین دوره از برگزاری مهرواره شعر آفرینش نوجوانان و جوانانی از ۲۶ استان كشور حضور دارند.



1397/12/02
19:32:57
5.0 / 5
4709
تگهای خبر: ادبیات , جوان , رمان , شعر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی