لوریس چكناواریان:
موسیقی دست كسانی است كه با آن كاری ندارند
كاركادو: لوریس چكناواریان درباره قبول نكردن رهبری اركستر سمفونیك تهران اظهار داشت: زخم را باز نكن كه خوب نیست. هنر موسیقی در دست كسانی است كه با موسیقی كاری ندارند و به جنبه سیاسی آن نگاه می كنند.
هنر از مردم می آید و به مردم برمی گردد
به گزارش كاركادو به نقل از ایسنا، چكناواریان ـ رهبر اركستر ـ كه به همراه وارطان ساهاكیان، آهنگساز و مدرس موسیقی به مناسبت میلاد حضرت مسیح (ع) در برنامه «شب موسیقی» حاضر شده بود، درباره اهمیت تم های محلی اظهار داشت: به نظر من بزرگترین آهنگسازها محلی هستند كه به خاطر مراسمی در روستا، خودِ مردم آن آهنگ را به وجود می آورند. آهنگسازان بزرگ مثل بتهوِون از همین آهنگ ها بهره برده و آنها را برای اكستر تنظیم می كنند. هنر از مردم می آید و به مردم برمی گردد.
وی ادامه داد: آهنگ جاویدان باید الهام الهی داشته باشد. موسیقی زمینی یك مرتبه مصرف است.
تم های محلی، تاثیرگذارتر
ساهاكیان درباره تِم های محلی توضیح داد: معلوم نیست سازنده این ها چه كسی است و سینه به سینه به ما رسیده اند. سال ها پیش برای پیشگیری از گم شدن این آثار آقای روبن گریگوریان این فولكلرها را برای اركستر نوشتند و زنده نگه داشتند. تم هایی كه سینه به سینه به نسل جدید می رسد، ناخودآگاه تاثیرگذاری بیشتری دارند.
موسیقی یاد گرفتنی نیست
چكناواریان درباره موسیقی های ساخت خودش توضیح داد: من از بچگی عاشق موسیقی زورخانه و دسته های عزاداری محرم بودم و در اُپرای رستم و سهراب از آنها استفاده كردم. اساسا سبك من بر مبنای موسیقی كلیسایی است كه با آن بزرگ شده بودم. این سه سنت همیشه در كار من هست. موسیقی یادگرفتنی نیست باید به شما الهام شود و شما تنها می توانید تكنیك آنرا یاد بگیرید.
او درباره قطعه تولد مسیح اظهار داشت: حدود دو هزار ملودی كلیسای ارامنه را از قرن پنجم تا دهم، با كمك دوستان جمع آوری كردم و همه را نت نویسی جدید كردم. محتوای آن دعای مقدس است و هنگامی كه حضرت مسیح پس از ۴۰ روز از صحرا برمی گردد، این دعا را به حواریون یاد می دهد.
ملودی مهم ترین قسمت موسیقی
ساهاكیان درباره یادگیری موسیقی در دانشگاه اظهار داشت: كسی كه وارد دانشكده موسیقی می گردد باید پایه و ریشه موسیقی داشته باشد. كسی با چهار سال موسیقیدان نمی گردد. برنامه ریزی دانشگاه ها درست نیست.
چكناواریان درباره همین مبحث افزود: من حدود ۱۵ سال استاد دانشگاه در آمریكا بودم و از دانشگاه فرار كردم. دیدم اگر داخل دانشگاه بمانم خفه می شوم چون نباید درباره موسیقی صحبت كرد بلكه باید یا شنید یا نوشت. نمی خواهم هنگام نوشتن اثر، فكرم آكادمیك باشد. هنر یك چیز زنده است. هر كسی باید آن چیزی كه حس می كند را بنویسد. امكان دارد مردم از اثری ۵۰ سال دیگر استقبال كنند. ملودی مهمترین قسمت یك موسیقی است. موسیقی باید هویت داشته باشد.
موسیقی دست كسانی است كه با موسیقی كاری ندارند
این هنرمند درباره استفاده از موسیقیدانان كشورهای دیگر اظهار داشت: ما در موسیقی تعصب ملی داریم اما در كشورهای دیگر از هر قومی می توانند در اركستر آنها شركت نمایند. هر كس خوب است را استخدام می كنند.
چرا در جلسات بنیاد رودكی از شما نظرخواهی نمی كنند؟
چكناوریان درباره اینكه چرا در جلسات بنیاد رودكی از او نظرخواهی نمی كنند؟ بیان كرد: اگر جدی مرا دعوت كنند می روم ولی نه اینكه هر هفته باشد و به دورهمی ختم شود. من تجربه چندین ساله حرفه ای خویش را با یك جمله می توانم بگویم.
ساهاكیان هم درباره اینكه برای ساخت اثر به چه عواملی دقت می شود؟ پاسخ داد: من بیشتر به اینكه هویت موسیقی ام ایرانی یا ارمنی باشد دقت می كنم. متاسفانه این كارها ضبط نمی شوند. شما به من بگویید این كارها را كجا ضبط كنم؟ كارِ یك هفته ای یك سال طول می كشد و در آخر هم كیفیت لازم را ندارد.
نگاه اقتصادی در هنر یعنی كشتن آن
چكناواریان درباره اپرای رستم و سهراب اظهار داشت: رستم و سهراب نخستین اُپرای ایران بود و من در طول ۲۵ سال هشت بار این اپرا را نوشتم كه پس از ۱۵ سال با یك گروه كُر از ارمنستان در تهران اجرا شد و بعد اپراهای دیگری بر مبنای شاهنامه نوشتم كه هیچ كدام از لحاظ صحنه ای اجرا نشده است چون هر اپرایی حداقل ۱۰۰ نفر برای اجرا می خواهد و خرجش زیاد است. ما نه اركستر خوب و نه خواننده خوب برای اپرا داریم. درآمد اپرا در جهان صفر است. اسپانسرها هم نگاه اقتصادی دارند. نگاه اقتصادی در هنر یعنی كشتن آن. هنر عشق الهی است و صحبت از پول آنرا می كشد.
ساهاكیان درباره اینكه آیا تنظیم مجدد كارهای محلی به اصالت آنها لطمه نمی زند؟ بیان كرد: اگر موسیقی را كمی آوانگارد بنویسند فضای خودش را از دست می دهد. نگه داشتن ملودی مهم می باشد.
چكناواریان هم در انتها اظهار داشت: حدودا ۹۰ جلد كار نوشته ام كه به موزه موسیقی اهدا كرده ام. من ۸۱ سال سن دارم و تازه الان متوجه شده ام موسیقی و آهنگسازی یعنی چی. تعصب و ناسیونالیستی در هنر یعنی خودكشی هنرمند و فرهنگ.
«شب موسیقی» یك شنبه شب ها ساعت ۲۳ به صورت زنده، از شبكه چهار سیما پخش می گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب