نمایشگاه مجازی در ایسنا
کارکادو: ایسنا در امتداد به اشتراک گذاشتن حال و هوای نمایشگاه های هنری با مخاطبانش و تسهیل امکان بهره بردن از آثار هنری، انتشار گزارش هایی با ساختار «نمایشگاه مجازی» را در دستور کار دارد که این دفعه به انتشار آثاری از هنرمند خوشنویس کشورمان ـ محمد جوادزاده ـ می پردازد.
این گزارش ها که با پایان برگزاری نمایشگاه های حضوری و با درنظر گرفتن معیارهای رسانه، بصورت انتخابی روی خروجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار می گیرند، به علاقه مندان هنرهای تجسمی برای تماشای آثار هنری، فرصتی باردیگر را خواهد داد.
در این زمینه تماشا کنید:
روح درویش عبدالمجید در این خطوط جلوه گر شده است
نمایشگاه مجازی در ایسنا/خطوطی که گویی از دل قاجار برخاسته اند!
آن چه در ادامه می خوانید توصیف خبرنگار ایسنا از نمایشگاه محمد جوادزاده، هنرمند خوشنویس در حوزه خط نستعلیق است که با حضور یدالله کابلی، مجتبی ملک زاده، محمد حیدری، محمد شهبازی، حبیب رمضانپور، حسین غلامی و حمیدرضا قلیچ خانی، جمعه سوم اسفند ۱۴۰۳، در گالری لاجورد موسسه کتاب آرایی در خیابان فلسطین راه اندازی شد.
در ایام منتهی به انتها سال ۱۴۰۳، در آستانه ورود بهار به قدمگاه زمین، نمایشگاهی با عنوان بهار مولانا، برپا شد تا محمد جوادزاده، هنرمندی که در سال ۱۳۸۷ موفق به کسب رتبه استادی از انجمن خوشنویسان ایران شد و در این سال ها با سرلوحه قرار دادن سبک میرعماد، نستعلیق می نویسد، برای مخاطبانش در بین سطوری از اشعار بهاری آمیخته با محصول هنر نگارگران و مذهبان، آمدن نوروز را نوید دهد.
این آثار که در قالب مرقع* بهار مولانا نیز تهیه شده، به قلم استادان و هنرمندان در بهار ۱۳۹۹ شروع و در دیماه ۱۴۰۳ به عاقبت رسیده است. خوشنویسی این آثار از آن محمد جوادزاده، نگارگری آن توسط اسدالله فقیهی، مهدی مهدوی، مصطفی شرفی، امیرطوفانی، تشعیر آن توسط زیبا قربانی، گل و مرغ آن به دستان عطاءالله شاکری، پروانه پرورکاوه، زهرا خشنود، تذهیب آن به دستان حسن محمدی، عطیه اکبری، شیما باقرنیا، مونا زین العابدینی، مونا کریمی، محبوبه مختاری، مریم نمتی و طاهره هاشمی انجام شده است. انجامه این مرقع که در این نمایشگاه نیز به نمایش درآمد، توسط محمود رحیمی عهد، هنرمند شکسته نویس در ابعاد غبار کتابت شده است.
دیدن این آثار برای مخاطب هنردوست، خواه شعردوست باشد یا جلوه آنرا در قالب خوشنویسی بپسندد، یا رنگ های گل و مرغ او را فریفته کند، یا دل به ظرافت تذهیب بسپارد، آن هم در بهار، سرشار از لطف و نکویی است.
در ادامه می توانید تماشاگر ۲۴ اثر از این هنرمند و هنرمندان مذکور باشید که در نمایشگاه حضوری به نمایش درآمده بود:
* مُرَقَّع به مجموعه ای متصل به هم از قطعات مختلف هنری شامل انواع آثار خوشنویسی و نقاشی گفته می شود. در نسخه پردازی مرقع مجموعه ای از آثار یا آلبومی است از قطعات مختلف شامل آثار مختلف خوشنویسان، نقاشان، تصویرگران و مذهبّان که به صورت رقعه رقعه یا پاره پاره به یکدیگر پیوسته و شیرازه بسته و بصورت کتاب یا بیاض تجلید شده اند که در حقیقت حاصل این کار آلبومی از صفحات به هم پیوسته از آن آثار است. در این ساختار، رقعه ها به شکلی متصل می گردند که رقعه نخست و قطعه پایانی به طبله های جلد می چسبند و در هنگام گشودن، همه رقعه ها در یک راستا و در صف منظم دیده می شوند. این رقعه ها همانند کتابی به نظر می رسند که بصورت آکاردئونی قابل باز و بسته شدن است.
مرقع سازی هنری ایرانی است که در ایران و بعدها در آسیای صغیر و شبه قاره هند رواج یافت.
از نیمه دوم قرن نهم هجری، قطعه نویسی در بین خوشنویسان متداول شد. بدین صورت که آنان آیات قرآن و احادیث و گزیده های اشعار را بر روی قطعه هایی مستقل تحریر می کردند. همین طور نقاشان، آثارشان را به صورت مجزا و خارج از محدوده کتاب بر روی رقعه ها و قطعه های کاغذ ترسیم می کردند، مرقع سازی و وصالی این اوراق پراکنده در ایران رواج یافت. وصالان و صحافان از گردآوری آثار مختلف هنری و به هم پیوسته کردن آنها، کتابی ارزشمند فراهم می آوردند و آنرا در بین دو جلد قرار می دادند.
در ساختن مرقع و آرایه های آن از هنرهای گوناگونی بهره می گرفتند. از یک سو می توان نمونه هایی نفیس از هنرهای جلدسازی، وصالی، قطاعی، حاشیه سازی، متن و حاشیه را در این ساختار یافت و از طرف دیگر، آثاری همچون خوشنویسی، نقاشی، تذهیب، و تشعیرسازی در متن مرقعات جلوه گری می کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب