داور نخستین جشنوارهی ملی موسیقی خلاق:
ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ نشان خواهد داد
به گزارش کارکادو، اصفهان عضو هیأت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران و داور اولین جشنوارهی ملی موسیقی خلاق اظهار داشت: اگر اثر خلاقانه در پشت سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این صورت میتوان اظهار داشت که ماندگار شده است.
محمدرضا تفضلی در گفتگو با ایسنا و با اشاره به اینکه مبحث خلاقیت دارای معیارهای متفاوتی است و در بسترهای مختلف، تعاریف متفاوتی هم دارد، اظهار داشت: با توجه به حجم گستردگی انواع موسیقی، تعریف واحدی دربارهی خلاقیت وجود ندارد و این مورد در هر شکل موسیقی معنای ویژهی خویش را پیدا می کند که با شکل دیگر آن متفاوت می باشد.
او افزود: خلاقیت در بستر موسیقی کلاسیک غرب معناهای متعدد خویش را دارد و این نوع موسیقی در دوره های مختلف دارای اشکال متفاوت و ویژه ای است. خلاقیت در موسیقی ایرانی و برای مثال در موسیقی دستگاهی ایران هم شکل خاص خود دارد و در موسیقی جاز و پاپ هم بگونه ای دیگر است؛ بعنوان مثال شاید بعضی از هارمونی های خاص در موسیقی پاپ خلاقانه به نظر برسند اما در موسیقی کلاسیک و جاز بگونه ای است که امکان دارد معمول جلوه کند.
تفضلی که آلبوم های «واگویه ها»، «سونات ها» و «پرسش» را روانهی بازار فرهنگی ایران کرده است، افزود: شاید بتوان اظهار داشت که اشتیاق به ابتکار در امر هنر و به نوعی، عمل به آن اشتیاق و به نتیجه رساندنِ آن عمل که پیوسته به دنبال هم اتفاق می افتد از معناهای خلاقیت باشد.
این آهنگساز ضمن اشاره به این که ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ نشان خواهد داد، بیان نمود: اگر آن اثر خلاقانه در پشت سر گذاشتن شمول زمان موفق شود در این صورت میتوان اظهار داشت که این خلاقیت ماندگار شده، ولی خیلی از خلاقیت ها به واسطه این که هدف آنها و یا اولویت شان صرفا انجام یک اقدام نو است و به جنبه های دیگر نگریسته نشده، بنابراین از صافی قضاوت تاریخی عبور نکرده اند.
داور اولین جشنوارهی ملی موسیقی خلاق اضافه کرد: چه بسا آثاری که در دورهی خود پر سرو صدا بوده و جمع کثیری را هم به خود جذب کردند، ولی نتوانستند شمول زمان را پشت سر بگذارند. اما آثاری که موفق شدند شمول زمان را پشت سر بگذارند هم در دورهی خود موردتوجه قرار گرفتند و هم تا امروز ماندگار شده اند. البته شکل دیگری هم وجود دارد و اینست که آثاری به واسطه نوگرایی شان در زمانِ عرضه و در دورهی خود جلوه نمی کند، ولی در گذر زمان، کشف شده و معنای آنها کم کم مورد مکاشفه قرار گرفته و به تدریج مقبول واقع می شوند.
عضو هیأت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران با تاکید بر این که شهرداری ها درکنار سایر نهادهای دولتی و نیمه دولتی یا خصوصی و NGOها می توانند متولیان مهم و جدی در امور فرهنگ و هنری باشند، اظهار داشت: در دوره هایی از مدیریت شهرها انسان های خلاق و خوش ذوقی متولی امور ادارهی شهرها شده و در رأس یک امر قرار می گیرند که مسئلهی فرهنگ و هنر برای آنها حائز اهمیت شده و فعالیتهای درخشانی صورت می گیرد.
تفضلی ضمن اشاره به این که برگزاری اولین جشنوارهی موسیقی خلاق در شاهین شهر اتفاق بسیار مثبتی است، افزود: سبب خرسندی است که متولیان مدیریت شهری در شاهین شهر به این نتیجه رسیده اند که فرهنگ امر مهمی است و دغدغهی آنها مسائل حوزهی فرهنگ و هنر است. درحالی که متأسفانه مسئلهی فرهنگ و هنر از نگاه خیلی از مدیران شهرها در اولویت نیست و وقتی از فرهنگ صحبت می شود، مباحث ایدئولوژیک و از یک زاویهی نگاه خاص را مطرح می کنند و نه مسئلهی کلان تر و فراتر از آن که بتوان با پرداختن به آنها به غنای فرهنگ یاری رساند.
منبع: karkado.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب