دبیر جشنواره فیلم كوتاه تهران:

دخالتم در انتخاب آثار را پیگیری کنید

دخالتم در انتخاب آثار را پیگیری کنید به گزارش کارکادو، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: در این سه سال کمترین انتقاد به انتخاب فیلمها وجود داشته، اگر شائبه ای باشد حتما رسانه ای می شود، با این وجود در رابطه با دخالت من بعنوان دبیر در انتخاب فیلمها پیگیری و ورود کنید.


به گزارش کارکادو به نقل از خبر آنلاین، مهدی آذرپندار روز یکشنبه در نشست خبری چهل ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس پردیس سینما گالری ملت ضمن یاد کردن از شهدای مقاومت در رابطه با روند آغاز به کار جشنواره اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذرماه سال قبل با انتشار فراخوان ۶۸ امین جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشکین شهر کار خویش را شروع کرد. بعد از فرصتی که در جشنواره های منطقه ای به وجود آمده بود تاکید داشتیم حتما جشنواره های منطقه ای را برگزار نماییم.
وی ادامه داد: تلاش داشتیم تا برای فیلمهای استانی مسیری همچون جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم. دو جشنواره منطقه ای در خرداد و تیر در مشهد و قزوین قرار بود اجرا شود که به سبب شهادت آیت الله رئیسی به تعویق افتاد و در شهریور اجرا شد. به سبب اتفاقاتی که در طول این مدت افتاد این جشنواره ها در تاریخ مجددی که اعلام شد، برگزار شدند. امروز ۱۴ فیلم از جشنواره های منطقه ای به جشنواره تهران راه پیدا کردند. از جشنواره مشکین شهر ۵ فیلم وارد جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است.
آذرپندار در رابطه با شعار این دوره از جشنواره توضیح داد: در دوره های گذشته، تنوع ژانرها و بومی گرایی در ژانر را مد نظر داشتیم. سال جاری هم در تداوم آن سیاست، شعار جشنواره را «پذیرای جهان خیال انگیز تو» تعیین کردیم؛ با صدمه شناسی دوره های گذشته این شعار را انتخاب کردیم.
دبیر جشنواره با اشاره به اهمیت خیال پردازی در سینما توضیح داد: ما هنوز در سینمایی که مبتنی بر تخیل و خیال هست ضعف داریم. تاکید داشتیم بر این پس از سینما پافشاری نماییم تا سینمای خیال انگیزتری در حوزه فیلم کوتاه داشته باشیم و بعدا برکاتی در سینمای بلند داشته باشد.
وی اشاره کرد: در بعضی ژانرها مانند فانتزی و علمی -تخیلی و برخی فضاهای خیال انگیز همچنان ذائقه مخاطبین ما به این جنس سینما عادت ندارد و به این دلیل جشنواره اعتنای خویش را بر این مساله گذاشته است.
آذرپندار در رابطه با تعداد فیلمهای این بخش توضیح داد: امروز در قسمت فیلم داستانی از ۵۵ فیلم پذیرفته شده، ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال انگیزی است و این اتفاق مهمی است. خیال انگیزی و تخیل، بعد تکنولوژیکی و فناورانه سینما را دارای اهمیت می سازد.

برای نخستین بار می توانید فیلمها را با عینک های مخصوص حقیقت مجازی در جشنواره ببینید

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در رابطه با بخش هوش مصنوعی توضیح داد: بعنوان نخستین جشنواره، بخش هوش مصنوعی و حقیقت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم. برای نخستین بار در جشنواره میتوانید فیلمهای ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را با عینک های مخصوص ببینید.
وی افزود: خیلی خوشبختیم که در این میان، برخی از فیلمها ایرانی هستند. در قسمت هوش مصنوعی ۳۴۴ فیلم از کشورهای دنیا دریافت و در قسمت بین الملل آنرا تعریف کردیم که ۱۱ فیلم پذیرفته شدند. ۳ فیلم در قسمت هوش مصنوعی ایرانی هستند. در قسمت وی آر هم ۸ فیلم پذیرفته شدند که ۱ فیلم ایرانی است.
آذرپندار در پاسخ به این پرسش که دبیر جشنواره تا چه میزان در انتخاب و حضور فیلمها در جشنواره دخالت داشته توضیح داد: در این دوره کسی نتوانست ادعای مستندی در رابطه با دخالت دبیر در انتخاب فیلمها داشته باشد. سال قبل هم صحبت هایی در رابطه با فیلم «مدیر مدرسه» بود اما مگر مدیر مدرسه چه جایزه ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر می کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد نباید حیثیت رسانه خویش را ببرد.
وی افزود: بهترین گواه این ماجرا اینست که به هیات انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش می کنم در رابطه با میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلمها را اعلام می نماییم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمی آید. همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه ای باشد حتما آنرا رسانه ای می کنند.


سهم ۳۰ درصدی تولیدات انجمن سینمای جوان در آثار پذیرفته شده جشنواره

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در رابطه با حضور فیلمسازان مستقل در جشنواره هم اظهار داشت: ۳۰ درصد فیلمهای پذیرفته شده محصول انجمن سینمای جوان و مابقی متعلق به فیلمسازان مستقل است. باقی فیلمها امکان دارد از جاهای دیگری هم حمایت شده باشند اما برای ما در قسمت انتخاب تفاوتی نمی کند فیلم متعلق به جایی است یا خیر. خیلی از فیلمها هم بخشی از هزینه خویش را از انجمن دریافت می کنند. امروز فیلمسازان تنها ۲۵۰ میلیون تومان از انجمن برای تولید دریافت می کنند.
آذرپندار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در رابطه با تأثیر روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکرد متفاوت در رویه برگزاری جشنواره و انتخاب فیلمها توضیح داد: تأثیر دولت ها در جشنواره ها، تأثیر ثابتی است. ما آزادی عمل در برگزاری جشنواره داشتیم و بیشتر از هر چیزی، این جشنواره محصول ما و تیم مان در انجمن و حمایت سازمان سینمایی در هر دولتی است. طبیعتا بخش عمده این حمایت ها در دولت سیزدهم انجام شده است.
245245



منبع:

1403/07/23
08:22:40
5.0 / 5
56
تگهای خبر: جایزه , جشن , جشنواره , جوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی