ردپای دغدغه های زنانه و اجتماعی در ساخت فیلمهای کوتاه
به گزارش کارکادو، بیست و دومین رویداد اکرانِ ایوان، شامگاه روز شنبه ۶ مردادماه به اکران مجموعه فیلمهای کوتاه «اولین رنگ زمستان»، «زندگی زیباست»، «او» و «رد مرز» » به کارگردانی عاطفه هاشمیان، مصطفی رحیمی و سروش یاری اختصاص داشت و سپس نشست نقد و بررسی آثار با اجرای سحر عصرآزاد؛ منتقد سینما، مجری و کارشناس رویداد و با حضور کارگردانان و عوامل فیلمها برگزار گردید.
به گزارش کارکادو به نقل از خبر آنلاین، سحر عصرآزاد در نشست نقد و بررسی این آثار در رابطه با فیلم کوتاه «اولین رنگ زمستان» که نخستین تجربه عاطفی یک دختر نونهال در دوران بلوغ نسبت به جنس مخالف را نشان داده است اظهار داشت: در فیلم بشکلی هوشمندانه، دقیق و ملموس به بحران دوران بلوغ یک دختربچه پرداخته شده است. این دغدغه مندی و علاقه از کجا نشات گرفته و چه نسبتی با فیلم قبلی شما دارد؟
عاطفه هاشمیان، کارگردان این فیلم اظهار داشت: تمام تلاشم این بود که به بلوغ معنوی و نه صرفا بلوغ جنسی بپردازم و روایت دقیقی از بُعد روحی و معنوی عرضه بدهم. تفاوت این فیلم با اثر قبلی من این بود که در آن فیلم یک پسربچه را محور قرار داده بودم.
عصرآزاد ضمن انتقاد از سیاست های موجود در ارتباط با ساخت آثار سینمایی و کوتاه با محوریت بلوغ اضافه کرد: متاسفانه به دلیل نگاه حاکم در زمینه درام و مستند، آن طور که باید به مساله بلوغ پرداخته نمی شود و همین عدم پرداخت به نتایج بلوغ جنسی، روحی، جسمی و معنوی کودکان و نوجوانان؛ چه در جنس پسر چه دختر، باعث عدم آگاهی آنها و بروز رفتارهای خطرناک از طرف آنها و خانواده ها می شود.
هاشمیان در ارتباط با پرسش منتقد در ارتباط با سن بازیگر نقش اول عنوان کرد: در فیلمنامه اصلی، سن شخصیت نقش اول بالای ۹ سال بود که متاسفانه به دلیل عدم دریافت مجوز از جانب ارشاد و همینطور مسائل در ارتباط با حجاب مجبور شدم از بازیگری با سن کمتر از ۹ سال استفاده کنم.
افرا حکمت آرا؛ یکی از بازیگران دختر این اثر همینطور افزود: تجربه کار کردن با خانم هاشمیان برای من بسیار لذت بخش بود و باوجود کوتاه بودن فیلم، تجربه ای جذاب و دوست داشتنی برای من رقم خورد.
کارگردان اثر هم اضافه کرد: تمام تجربه های قبلی خویش را در کار با کودک به کار گرفتم و به این فیلم آوردم. حساسیت ها و سخت گیری هایی که در اثر قبلی برای انتخاب بازیگر داشتم را لحاظ و با وسواس و دقت بالایی این بازیگران را انتخاب کردم. به صورت ۱۰۰ درصدی مطمئن بودم این افراد، بازیگران قطعی فیلم من هستند.
به نقل از روابط عمومی ایوان ربط؛بهمن ملکی؛ مدیر تولید این اثر در ارتباط با تجربیات خود با کارگردان افزود: من درحال کار بر روی یک اثر سینمایی بودم که با عاطفه هاشمیان آشنا شدم. طی صحبت هایی که در ارتباط با فیلمنامه شان داشتیم بنا شد شرایط همکاری را ارزیابی نماییم. وقتی به همراه بازیگران به دفتر ما آمدند، نکته جالب توجه برای من، هماهنگی این بازیگران کم سن و سال با یکدیگر بود. هماهنگی و هارمونی ترکیب این بازیگران به نحوی عالی بود که خیلی از برداشت های ما در طول ضبط فیلم، تک برداشت بود و از این منظر، کارگردان کار حیرت انگیزی را به فرجام رسانده است.
هاشمیان در ارتباط با پرسش یکی از حضار بر مبنای چگونگی پیگیری مباحث روانشناسی کودک در فیلم تصریح کرد: من در کارگاه های زیادی در ارتباط با روانشناسی کودک شرکت کرده ام. در ساخت این اثر هیچکدام از بازیگران فیلمنامه را به صورت مستقیم نخواندند، بلکه تلاش کردم تا با نقاشی کشیدن و قصه گویی آنها را به سمت جهان ذهنی ام و اتفاقاتی که مقرر است در فیلم بیفتد، سوق بدهم.
وی افزود: یکی از بزرگ ترین ترس هایم، جابه جا کردن زیاد دوربین بود. همینطور ایده آلم این بود که سکانس ها در برداشت اول و یا نهایتا دوم ثبت شوند که این مهم امکان پذیر شد. تمرکز اصلی من از ابتدا روی سکانس درهم شکستن شخصیت نقش اول در سرویس بهداشتی مقابل آینه بود.
عصرآزاد ضمن تائید گفته های کارگردان، اضافه کرد: دوربین شما به سبب بصری، اندازه نما و زاویه دید از نگاه کودکان به دنیا می نگرد و این امر سبب منحصر به فرد شدن کلیت فیلم و نگرشی خاص در ارتباط با فرم و جلوه های تصویری فیلم شده است.
در نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه «او» که داستان مادری است که با کوتاه کردن موهای دختر بچه اش او را از جهان کودکانه اش جدا می کند، مصطفی رحیمی کارگردان این فیلم در ارتباط با دغدغه فیلمسازی اش اظهار داشت: این اثر در دسته آثار تجربی قرار می گیرد و داستانش از جایی نشات گرفت که یکی از دوستانم داستان دختر بچه ای در بین بستگان شان را تعریف کرد که علاقه ای به کوتاه کردن موهایش نداشت و مادرش هر چند وقت یک مرتبه اورا به زور برای پیرایش به آرایشگاه می برد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب