واکنش احساسی یک نقاش به مرگ و ویرانی
به گزارش کارکادو، نشست نقد و بررسی اثر «فیگور» از آنتونیو سائورا در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد؛ پژوهشگران حاضر در این جلسه معتقد بودند که نوع ضربات قلم موی سائورا به صورت مستقیم واکنش احساسی به مرگ و ویرانی زمان جنگ دارد.
به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، دومین هم اندیشی «یک نشست یک اثر» با محوریت نقاشی ـ تئاتر با حضور عرفان ناظر ـ مدرس، نویسنده و پژوهشگرـ برگزار و به نقد و بررسی این اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پرداخته شد.
عرفان ناظر به تأثیرپذیری سائورا در آثارش از فرانسیسکو گویا و دیگو ولاسکوئز اشاره نمود و اظهار داشت: نوع ضربات قلم موی سائورا به صورت مستقیم واکنش احساسی به مرگ و ویرانی زمان جنگ دارد.
بر مبنای پژوهش های صورت گرفته تحولات سیاسی مداوم در دهه ۱۹۶۰ سبب شد تا سائورا با هنرش رابطه متضادی پیدا کند. وی در سال ۱۹۶۵ و بار دیگر در سال ۱۹۶۷ صدها اثر نقاشی خویش را از بین برد. خشونت، مرگ، ویرانی، گسست، شکافتن، افراط کردن، از میان بردن و منهدم کردن در تجربه زیستی سائورا و متعاقباً در آثارش وجود دارد.
این پژوهشگر اظهار داشت: در رویکرد سائورا با وجه نمادشکنانه روبه رو می شویم؛ از فیگورهای تاریخی نمادزدایی می شود و به شکلی تلاش می کند تجربه حقیقی دیگری ایجاد نماید.
منبع: karkado.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب