خبرسازان سینما در سال ۱۴۰۲
کارکادو: برخی از هنرمندان و فعالان سینما در سال 1402 توانستند در صدر اخبار قرار بگیرند و به عنوان چهره های خبرساز این حوزه مطرح شوند.
به سنت سالهای قبل مقرر است در گزارش پیش رو به معرفی چهره های خبرساز سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ بپردازیم؛ چهره هایی که فراتر از نام و عنوان و کارهای مثبت یا منفی در سالی که گذشت جزو افرادی بودند که نام شان بر سر زبان ها افتاد و حاشیه های پیرامونشان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
در سالی که گذشت سینمای ایران نسبت به چندسال گذشته با آرامش نسبی همراه بود و دیدن فیلم در سالن های سینما به جمع کارهای تفریحی مردم افزوده شد، اما مرگ کیومرث پوراحمد، داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر که هیچ یک به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند موجی از بهت و اندوه را در دل جامعه سینمایی برانگیخت.
سال ۱۴۰۲ بازار انتشار غیررسمی فیلم های سینمایی داغ بود و از میان بازیگران این فیلم ها، نوید محمدزاده در سه فیلم «برادران لیلا»، «تفریق» و «شب، داخلی، دیوار» و ترانه علیدوستی در ۲ فیلم «تفریق» و «برادران لیلا» بازی کرده بودند.
سینماگران و مدیران شناخته شده زیادی در سالی که گذشت، مورد توجه قرار گرفتند که در ادامه به ۵ نفر از آنها می پردازیم.
مرضیه برومند؛ وقتی عطای مدیرعاملی را به لقایش بخشید
یکی از چهره های خبرساز سال ۱۴۰۲ مرضیه برومند است که تنها چند ماه پس از حضور در مدیرعاملی خانه سینما، از این سمت استعفا کرد.
برومند سال ۱۴۰۱ هم به سبب پذیرفتن مدیرعاملی خانه سینما در بین چهره های خبرساز جا داشت، اما برای استعفا از همین سمت، به لیست چهره های خبرساز سال ۱۴۰۲ نیز راه یافته است.
وقتی ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ خبر انتصاب مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما اعلام شد، اهالی سینما نفس راحتی کشیدند چون پس از استعفای منوچهر شاهسواری و کش و قوس های فراوان ۶ ماهه بالاخره فردی برای مدیریت این خانه انتخاب شده بود که به سبب روحیه جنگندگی و صراحتی که داشت، می توانست از پس وضعیتی که گریبان خانه سینما را گرفته، برآید و انسجامی بین صنف های سینما بوجود آورد و تعارضی را حل کند که گاهی بین خانه سینما و سازمان سینمایی پیش می آید.
مهر نوشت: مرضیه برومند چهره شناخته شده ای در بین اهالی هنر و عموم جامعه است؛ خالق آثار ماندگاری در عرصه سینمای کودک و بزرگسال و آثارش از «شهر موش ها» و «قصه های تابه تا» و «خونه مادربزرگه» تا «آرایشگاه زیبا» و «هتل» همچنان در خاطر مردم باقی مانده است. اما اهالی رسانه و سینماگران شاید مرضیه برومند را به شیوه دیگری هم به یاد می آورند؛ زنی مستقل و مقتدر که صراحت کلامش سبب شده همیشه حرفش را بزند و از موضعش کوتاه نیاید. اما برومند مدیرعاملی خانه سینما را در حالی پذیرفت، که با چالش هایی در بدنه جامعه سینما و در تعارض با وزارت ارشاد و وزارت کار روبه رو بود.
برومند در نشست رسانه ای که خرداد با اهالی رسانه برگزار کرد؛ مشکل ساختاری، تشکیلاتی و اداری، بیکاری و نبود امنیت شغلی، نقص ارتباط و انسجام انجمن های خانه سینما با هم، مشکل مالی، بلاتکلیفی و ناتمام ماندن برنامه های مهم خانه سینما، درگیری خانه سینما با مساله ها روزمره و غفلت از امور زیربنایی را به عنوان ضعف های این نهاد صنفی معرفی نمود.
برومند مساله های دیگری هم پیش رو داشت؛ به هم ریختگی قسمتی از جامعه سینما به سبب راه افتادن جنبش «می تو» در شروع فعالیتش و در ادامه ممنوع شدن فعالیت برخی از اهالی سینما و انتظارهایی که از خانه سینما برای ورود به این چند مساله می رفت تا اختلاف با سازمان سینمایی که سال هاست در جریان است و از همه مهم تر وضعیت اساسنامه خانه سینما که مدت هاست حرف هایی درباره ی اصلاح آن مطرح می شود.
وضعیتی که برومند در خانه سینما با آن دست و پنجه نرم می کرد از یک طرف و حمله ای که عده ای به سبب اظهار نظرش درباره ی رژیم صهیونیستی به او کردند، طاقت برومند را طاق کرد و تصمیم به استعفا گرفت.
البته چند ماه پیش از این که خبر استعفای مرضیه برومند در ۱۶ آبان در رسانه ها منتشر شود، او قصد استعفا داشت و در نشست رسانه ای به این مساله اشاره کرده بود. بگفته برومند، او از ۱۰ مهر استعفای خودرا به هیأت مدیره خانه سینما اعلام نموده بود.
برخلاف آن چه به نظر می آید، استعفای مرضیه برومند به سبب سروصدای پس از اظهاراتش درباره ی مشارکت سینماگران در مقابله با اسراییل نبود که ۲۶ مهر در مراسم خاکسپاری داریوش مهرجویی و همسرش به راه افتاد. مشکلات فراوانی که از قبل در خانه سینما وجود داشت، در زمان مدیریت برومند «سخت و پیچیده تر» شده بود.
برومند ترجیح داد عطای مدیرعاملی خانه سینما را به لقایش ببخشد تا عمر فعالیت نخستین مدیرعامل زن خانه سینما به کمتر از یک سال برسد. بااینکه بعید نیست فشارهایی که به سبب حرف های برومند درباره ی رژیم صهیونیستی به او وارد شد و تسویه حساب تعدادی از اهالی سینما با او به بهانه همین حرف ها، در استعفای او بی تأثیر نبوده باشد.
اصغر فرهادی؛ تبرئه شدن از یک بهتان مهم!
شکایت یک مستندساز جوان و هنرجوی سابق اصغر فرهادی به نام آزاده مسیح زاده از او با این عنوان که داستان فیلم «قهرمان» بر طبق مستندی شکل گرفته که مسیح زاده در جریان دوره آموزشی فرهادی، ساخته است در سال ۱۴۰۱ جزو تیترهای رسانه های مختلف بود. این مساله می توانست به اعتبار فرهادی به عنوان یک سینماگر شاخص ایرانی لطمه بزند و از جانب دیگر اگر فرهادی از این بهتان تبرئه می شد، می توانست نتیجه بدی برای مسیح زاده در پی داشته باشد.
این ماجرا تا سال ۱۴۰۲ ادامه داشت تا این که ۲۳ اسفند خبری از روابط عمومی اصغر فرهادی منتشر گردید که این کارگردان سینما از بهتان نقض حقوق مؤلف تبرئه شده است.
اصغر فرهادی هنوز واکنش مستقیمی به این مساله نشان نداده، اما او اینروزها درحال پیش تولید فیلم جدیدش در آمریکا است. فرهادی مدتی قبل در گفت و گو با یکی از رسانه های خارجی اعلام نموده بود دیگر قصد ندارد در ایران فیلم بسازد.
یکی دیگر از اتفاق هایی که فرهادی را میان چهره های خبرساز سینما در سال قبل جا می دهد، دریافت جایزه ویژه دستاورد سینمایی (Victor Award) از پنجاه و دومین جشنواره بین المللی فیلم بلگراد در کشور صربستان است. جشنواره فیلم بلگراد هر سال در مراسم بزرگداشتی، جایزه ای به یکی از تاثیرگذارترین سینماگران بین المللی اهدا می کند. این جایزه قبل از این به چهره هایی چون کاستا گاوراس، الکساندر سوخورف، کارلوس سائورا، جان مالکویچ، امیر کوستاریتسا، ریچارد دریفوس تعلق گرفته است.
بهروز افخمی؛ حاشیه های آقای کارگردان
بهروز افخمی بگفته خودش حاشیه را دوست دارد. سال ۱۴۰۲ سال پرحاشیه ای برای بهروز افخمی بود از حضور خاص در محل قتل داریوش مهرجویی و آن چه از دلیل لبخندی اظهار داشت که در آن شرایط به لب داشت و در برنامه «برمودا» بعضی خبرنگاران را پاپاراتزی خطاب کرد تا ساخت فیلم «صبح اعدام» و سیمرغ بلورینی که برای کارگردانی این فیلم به دست آورد.
افخمی مثل سال قبل برنامه هفت را در ایام جشنواره فیلم فجر روی آنتن شبکه نمایش داشت؛ برنامه ای که تلاش می کند با خلق موقعیت های طنازانه در قالب نقد فیلم و بحث های افخمی و امیر قادری، دست به ساختارشکنی در برنامه های نقادانه تلویزیون بزند.
انتقادی به افخمی وارد بود که فیلمش در بخش سودای سیمرغ جشنواره حاضر است و هم زمان برنامه هفت را در تلویزیون اجرا می کند. افخمی در اظهارنظری گفته بود ترجیح می دهد برنامه را اجرا نماید تا این که فیلمش در فجر حضور داشته باشد. افخمی در یکی دیگر از اظهارنظرهایش در برنامه هفت و وقتی گلایه عوامل فیلم «بی بدن» برای حضور نداشتن در بخش سودای سیمرغ عنوان شد، پیشنهاد کرد که بجای فیلم «صبح اعدام» فیلم «بی بدن» در بخش سودای سیمرغ جشنواره حاضر شود. افخمی امسال سریال «رعدوبرق» را هم پس از مدتی کش وقوس با صداوسیما روی آنتن داشت.
شاید نسل جوانی که بیش از خود سینما به حاشیه های آن علاقه دارند، به خاطر نیاورد بهروز افخمی فیلمی مثل «عروس» ساخت که رکورد فروش سینمای ایران را با فیلمی غیرکمدی شکست و ۲ بازیگر جوان را به سینمای ایران معرفی نمود که تا سال ها در بین ستاره های سینما فعال بودند.
جوان ترها به خاطر ندارند افخمی کارگردان فیلم های جذابی مثل «روز فرشته»، «روز شیطان» و «شوکران» است و یکی از بهترین کمدی های دهه ۸۰ سینمای ایران را با نام «سن پطرزبورگ» ساخته که پس از گذشت این همه سال هنوز تازگی خودرا حفظ نموده و می تواند مخاطب را بخنداند.
منبع: karkado.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب