گزارش كاركادو از نشست جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر

برج آزادی مقر صنایع دستی فجر می شود

برج آزادی مقر صنایع دستی فجر می شود کارکادو: نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان «سرو سیمین ۸ » بامداد امروز ـ یکشنبه ـ هشتم بهمن ماه اجرا شد. در این جلسه زمان برگزاری جشنواره از 26 بهمن ماه در برج میلاد اعلام گردید.


به گزارش خبرنگار ایسنا، در این جلسه که در کافه گالری برج آزادی برگزار گردید، مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی ـ، فرزاد هوشیار ـ مدیرعامل برج آزادی ـ، مرتضی عمادی ـ دبیر اجرائی جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر ـ و ویدا توحدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایع دستی فجرحضور داشتند.
جلالی در آغاز سخنانش، ضمن اشاره به ثبت نام ۵۰۰۰ اثر با بیش از ۲۰۰۰ هنرمند در هشتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار داشت: از ۱۶ کشور در این جشنواره اثر داشته ایم.
او اشاره نمود که انتخاب برج آزادی برای برگزاری نمایشگاه به عنوان نمادی از هنر ایران در عرصه معماری شکل گرفته است که دایره معنایی گسترده ای را شامل می شود.



جلالی به لزوم جهت گیری سیاست به سمت توجه بیشتر و تغییر رویکرد از فرهنگی به اقتصادی و همین طور اتصال صنایع دستی به ادبیات توسعه و زنجیره ارزش اشاره نمود و دراین زمینه توجه رییس جمهور و وزرا را تصریح کرد. او تحقق این امر را نشانی از تغییر جایگاه این حوزه دانست و اضافه کرد: دراین زمینه مصوبات قابل توجهی شکل گرفته است.
معاون صنایع دستی ضرغامی به فصل جدیدی در هشتمین دوره از جشنواره هنرهای سنتی و صنایع دستی فجر نیز اشاره نمود و دراین زمینه اظهار داشت: در هشتمین گام، به احترام امام هشتم (ع) فصل جدیدی را باز کردیم. به همین دلیل نیز در نظر گرفتیم که امامزاده ها که محل ارادت هنرمندان صنایع دستی به اهل بیت(ع) است، پایگاهی برای ارائه این هنر سنتی باشد.
مریم جلالی ضمن اشاره به گام دوم در عرصه صنایع دستی، پیوند نسلی میان هنرمندان این حوزه، تقدیر و هویت در پهنه جهانی را از شعارهای این دوره از جشنواره عنوان نمود و اظهار داشت: معاصرسازی، آموزش تولیدکننده ها و توجه به نسل جوان، به عنوان مولفه های مورد نیاز برای بسط بازار صنایع دستی است و در همین رابطه جشنواره ها مکانی برای معنا دادن به اصالت و ریشه است. قابل ذکر است که علاوه بر توجه به جشنواره ها، باید بر این امر نیز توجه داشت که صنایع دستی در استانها به بالندگی رسیده و مبادی ورودی شهرها و استانها باید بازارچه فروش صنایع دستی داشته باشند.
او افزود: به همین دلیل در مبادی ورودی شهرها بازارچه صنایع دستی دایر شده و تاکید ما بر این است که صنایع دستی در یک خط ممتد و از زمان خلق تا مصرف، به لحاظ مولفه ها و ساحت های مختلف مورد توجه قرار داده شود. بر این اساس طی یک سال اخیر در این جهت سعی شده است.


جلالی انسجام درون سازمانی و مفاهمه برون سازمانی را از رویکرد های پیش رو عنوان و در این رابطه نیز اظهار نمود که شورای سیاستگذاری جشنواره فجر صنایع دستی از ۲۳ نهادی شکل گرفته که در عرصه فرهنگ نقش دارند.
او اضافه کرد: تعامل بیشتر و هم گرایی دستگاهها نیز می تواند یکی از دستاوردهای این جشنواره باشد.
جلالی کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، پاکستان، هند، لبنان، صربستان، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، چین، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند را ۱۶ کشور شرکت کننده در این رویداد عنوان نمود.
به گفته وی ۳۰۰ اثر از پیشکسوتان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز در این رویداد حضور دارد.
در این جلسه بیان شد که هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای دستی فجر از ۲۶ بهمن ماه در برج آزادی افتتاح می گردد.


جلالی به لزوم تمرکز بر تمامی مولفه های توسعه، ترویج و فروش در برج آزادی طی برگزاری این رویداد اشاره نمود و از برگزاری کارگاه های متنوع، مشارکت دانشجویان و دانش آموزان رشته های مرتبط، بخش ویژه هنر رضوی با عنوان «هنر در حرم» و نقش آفرینی و عرضه دستاوردهای شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی نیز آگاهی داد.
او به نقش غیرقابل انکار صنایع دستی در عرصه گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت: ما گردشگری تجربه محور را در عرصه صنایع دستی خواهیم داشت. امیدواریم در این زمینه دستاورد خوبی داشته باشیم. برای نوروز و رمضان نیز برنامه ویژه داریم. ما یک کل واحد و خانواده ایم که در امتداد اهداف کلان جشنواره ذیل سیاست هایی که مرد اول میدان وزارتخانه تعیین می کنند کار می نماییم و امیدواریم با سایر دستگاهها هم جوشی داشته باشیم. وزارت ارشاد همکاری بسیاری خوبی با ما داشته است.
معاون صنایع دستی در پاسخ به پرسشی درباره ی حذف بخش صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری اظهار داشت: صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری حذف نشده است. نمایشگاه گردشگری، نمایشگاه B۲B (Business-to-business) است؛ نمایشگاه ها در سطح استانها پراکنده شده است و صنایع دستی همچنان ظرفیت غیرقابل انکار استان هاست. قائل به نام نیستیم و نمایشگاه گردشگری به عنوان بازار فروش صنایع دستی برای ارتباط با مشتری تعریف می شود و دراین زمینه توسعه پیدا کرده است؛ در سایر نمایشگاه ها مانند نمایشگاه قرآنی، روستا آباد و... هم بحث ارتباط با مشتری برای عرضه صنایع دستی وجود دارد.
جلالی افزود: به ظرفیتهای نمایشی و گردشگری صنایع دستی نیز در نمایشگاه گردشگری اهمیت داده شده است. آن طور که ارزیابی کردیم بازار فروش ما باید آن جا باشد که مشتریان هستند.
او اظهار داشت: برنامه ریزی دقیقی برای گالری های صنایع دستی داشتیم و نظارت های خودرا دقیق تر از پیش کردیم. ما تجلیلگران صنایع دستی و تقلیل گران صنایع دستی را داریم. باید تحلیل درستی داشته باشیم. سعی کردیم مصوباتمان در این رابطه به اجرا برسد.


معاون صنایع دستی سپس به مصوبات پیگیری شده در عرصه صنایع دستی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مصوبات که به پیگیری مهندس ضرغامی منجر گردید، مصوبه بیمه بود. خوشبختانه دو سالی که در بیمه ۱۰ هزار هنرمند تعویق افتاده بود درحال جبران شدن است. ماده ۸۳ در قانون برنامه هفتم که تقویت زیست بوم صنایع دستی است، دست ما را باز گذاشته تا حوزه هایی را که از دست دادیم در آن زیست بوم جانمایی نماییم. مصوبه آموزشگاه های صنایع دستی برایمان اعلام گردید. کارت شناسایی صنایع دستی هم چاپ شد و درحال ارسال برای استانها است. حوزه های صنایع دستی متنوع است و نمی توان دراین زمینه به یک برگ برنده اشاره نمود. در جشنواره صنایع دستی نیز اثر با اثر رقابت نمی کند؛ اثر با خود اثر رقابت خواهدنمود. در گذشته کمبود غرفه داشتیم ولی حالا در شیراز بازار هنر شیراز با بیش از ۶۰ غرفه آماده واگذاری است اما بدنبال متقاضی هستیم. این ها اقداماتی است که انجام شده و برای مصوبات امیدواریم.
از دیدگاه جلالی جشنواره ها محل پیدا کردن موانع و لطمه هاست. او اضافه کرد: پیمان سپاری ارزی یکی از اشکالات صادرکنندگان ما بود که رفع شد. مصوب شده است که فرودگاه های ما پیوست صنایع دستی داشته باشند؛ در تمامی این زمینه ها خریداران، کارشناسان و سیاست گذاران و این سه ضلع مثلث باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.
وی در پاسخ به پرسشی در حوزه ایجاد پایگاه هایی برای فروش آثار هنرمندان صنایع دستی و پشتیبانی از قشر لطمه پذیر این حوزه، با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه قرآن اشاره نمود و در بخش دیگری از توضیحات خود اظهار داشت: طراحی نوین در عرصه خیابان سی تیر نیز در حال انجام می باشد.
جلالی جشنواره فجر را مانند سلول های بنیادین دانست و اظهار داشت: باید محصولات اصیل را شناسایی کرده و سپس در رویدادهای سه گام که شامل سه گامِ طراحی، تولید و تجاری سازی است تمهیدات لازم را صورت دهیم. اهتمام بر این است که تمام متغیرهایی که منجر به درآمدزایی قشر ضعیف صنایع دستی است را در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا پلت فرم های فروش را هم دراین زمینه درگیر کردیم؛ جشنواره فجر باید اصالت ها را به نمایش بگذارد و سپس وارد بازار شویم.
او به بازار گسترده صنایع دستی اشاره نمود و در این رابطه اظهار داشت: صنایع دستی در نیازهای اولویت دار قرار نگرفته و باید اهتمام بر این داشته باشیم که این دو را به یکدیگر متصل کنیم؛ به همین دلیل باید نمایشگاهی مستقل برای فروش و عرضه به خانواده ها داشته باشیم. از طرف دیگر نمایشگاه گردشگری نیز محل نمایش صنایع دستی به بازار سرمایه خواهد بود. به این صورت دو هدف بازار سرمایه و ایجاد نیاز به صنایع دستی میان خانواده ها را در بر خواهیم گرفت.
او با تأکید بر لزوم اتصال به ادبیات توسعه برای صادرات نیز اظهار داشت: در این قسمت مقداری کم کاری شده که باید جبران شود.


جلالی در پاسخ به پرسشی در حوزه برگزاری رویدادی مانند حراج تهران برای فروش محصولات صنایع دستی و جذب سرمایه در این رابطه اظهار داشت: جشنواره باید دستاوردهایی داشته باشد و این پیشنهاد بسیار خوبی است. بیش از پنج مجوزِ حراج برای پنج داوطلب صادر شد که نتوانستند کار را به انتها برسانند. این تجربه (برگزاری حراج) در صنایع دستی وجود نداشته است و اتفاقا به شدت پیگیر آن هستیم. یکی از این مجموعه ها تا چاپ کتاب نیز پیش رفت اما به سبب تنوع رویکرد و محصولات امکان برگزاری برقرار نشد.
او افزود: اما فروش آثار فاخر صنایع دستی در لابی هتل ها را داشتیم. سرمایه گذاران، کیوریتورها و گالری داران را دعوت کردیم. با مسئولان حراج تهران نیز نشستی داشتیم تا در قسمتی از حراج تهران هم بخشی در رابطه با صنایع دستی داشته باشیم؛ در این رابطه باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. قول می دهم در جشنواره نهم نیز حتما حراج آثار فاخر را داشته باشیم. شاید هم موفق شدیم و این رویداد زودتر برگزار شد؛ در هر صورت وابسته به سرمایه گذاران خواهد بود و شفافیت خودرا حفظ خواهدنمود.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با مهاجرت هنرمندان صنایع دستی نیز اظهار داشت: در بین هنرمندان صنایع دستی پایین ترین میزان مهاجرت را داریم؛ چونکه آنان تولید اصالت می کنند. مشاغل خُرد باید وارد زنجیره شوند. تولید ما خرد است اما فروش ما نباید خرد باشد. نکته ای که وجود دارد این است که مشاغل خانگی باید ذیل یک اتحادیه یا تشکل ساماندهی گردد. اتفاقا در جشنواره هشتم کمیته مردمی برای ایجاد تشکل ها به وجود آمده است.
جلالی همین طور در پاسخ به پرسشی درباره ی اقدامات انجام شده برای مشتاق سازی مشتری ها و سوال دیگری در حوزه کیفیت بسته بندی محصولات صنایع دستی، اظهار داشت: زمانی که از تقویت و توجه صحبت می نماییم یکی از ابعاد آن افزایش توجه مشتریان است؛ قیمت گذاری کالا و گران بودن آن نسبت به اثری که با دستگاه درست شده اهمیت دارد. در عرصه معرفی، با برنامه های رسانه ای در عرصه سریال سازی، تولید محتوا و... فعالیت کردیم. باید سلیقه جوانان را در حوزه استفاده از صنایع دستی تحریک نماییم. تولید محتوا و محصول مولفه های متفاوتی دارد. تمام تلاش ما بر این است که کالای صنایع دستی در عین کالای مصرفی، کالای سرمایه ای باشد. امسال با جشنواره فجر مد و لباس همکاری ویژه ای داشتیم. در ایام گذشته نشستی با اتحادیه های چاپ و بسته بندی داشتیم. برخی از هنرمندان احساس نیاز نکردند که باید برای محصولاتشان بسته بندی تولید کنند به همین دلیل باید تغییر فرهنگ مشتری، تغییر فرهنگ تولیدکننده و تغییر نگاه سیاست گذار را در برنامه خود داشته باشیم.


معاون صنایع دستی ضرغامی درباره ی وضعیت فرش در پایگاه های جهانی اظهار داشت: فرش در عرصه فعالیت وزارت میراث نیست اما ۲۹۹ حوزه صنایع دستی غیر از فرش داریم و معتقد هستیم که همچنان پایگاه ما در این زمینه در اولویت جهان قرار دارند. مشتری مشتاق داریم و هیچ جنس صنایع دستی ایران نیست که صادر شود و فروش نرود اما در عرصه صادرات است که با چالش روبه رو هستیم. باید به ادبیات توسعه برای صادرات متصل شویم.
جلالی در پاسخ به پرسشی درباره ی تعامل هنرمندان و تجار و ایجاد زمینه های تجاری سازی اظهار داشت: نشست های B۲B و اتصال به تجارت خارجی یکی از راهبردهای ماست که در پهنه جهانی به اهداف خود توجه کرده ایم. مقرر است حضور سفیران و رایزن های اقتصادی را داشته باشیم.

بحث اقتصادی را در سرو سیمین مورد توجه قرار دادیم
در همین رابطه اوجانی درباره ی بهبود بازار صنایع دستی نیز اظهار داشت: دغدغه خیلی از دوستان بحث بازار است. واقعیتی در عرصه صنایع دستی وجود دارد و آن این است که سالهای سال دولت خود کار خرید و فروش صنایع دستی را صورت می داد. حالا نیز همچنان به قوت خود باقی است و ما تلاش می نماییم که بخش خصوصی را توانمند نماییم. هیات موسس آن درحال ایجاد است و امیدوار هستیم شرکت توسعه صنایع دستی ایران در آینده ثبت گردد و کارهای خوبی را انجام دهد. مطمئنا بحث اقتصادی را در سرو سیمین مورد توجه قرار دادیم و ۱۷ استان در ۱۷ رشته کالای خودرا عرضه خواهند کرد. نکته حایز اهمیت این است که سعی کردیم افرادی که در خارج کشور در حوزه سوغات فعالیت می نمایند را نیز شناسایی نماییم تا از آنان پذیرایی نماییم و اینچنین هزینه حضور خودرا در کشورهای هدف کاهش خواهیم داد و از این طریق از ظرفیت آنان برای توسعه صادرات استفاده خواهیم کرد.
در ادامه جلالی درباره ی بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز اظهار داشت: بیمه از نظر من مطالبه بر حق هنرمندان صنایع دستی است. تمام تلاشمان هم پیگیری آنست. اعتبار آن اختصاص داده شده و مراحل آن درحال پیگیری است. ما فقط بیمه تامین اجتماعی را پیگیری می نماییم. بیمه، صنعتی است که می تواند سناریوهای متفاوتی داشته باشیم. حرکت ما از قشر لطمه پذیر است و سپس به بیمه استادکاران خواهیم رسید.
جلالی در پاسخ به پرسشی درباره ی جانمایی این جشنواره اظهار داشت: انتخاب برج آزادی به عنوان نمادی از هنرهای ایرانی از نظر معماری و خاصیت آن و زمان برگزاری، نماد انقلاب اسلامی است. محل وزارتخانه ما نیز دستمایه معماری دارد. به تعبیری این مکان فرهنگی می توانست قلب تپنده هنر ایرانی باشد و البته هنرهای سنتی؛ نه فقط در روزهای جشنواره که مقرر است در طول سال همجوشی داشته باشیم. بازارچه ایران سرا که در کنار برج آزادی قرار دارد محل فروش خواهد بود. از حیث ظرف و معروف دامنه وسیعی را پوشش خواهد داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره ی تبلیغات شهری نیز اظهار داشت: درباره ی تبلیغات سطح شهر نیز تلاش نموده ایم. سازمان زیباسازی که از اعضای شورای سیاستگذاری است به ما قول دادند که تبلیغات شهری نیز داشته باشیم. سکوهای تولید محتوا، تبلیغات را صورت می دهند که البته با همکاری یکی از برندهای خصوصی کمپین صنایع دستی هم در سطح تهران اجرا شد.
معاون صنایع دستی اضافه کرد: یکی از مولفه های اقبال جهانی به صنایع دستی، وجود خرده فروشان دیجیتالی است. در جشنواره هشتم، کمیته هوش مصنوعی و فضای مجازی درباب تولید ادبیات درحال فعالیت است. این اشتباه است که دولت فکر کند همه کارها را باید خودش انجام دهد. سیاست ما تقویت بخش خصوصی است. از سکوهای موجود و همین طور افرادی که ایده های جدیدی دراین زمینه دارند استقبال می نماییم. با پست هم همکاری خوبی داریم و حتما در جشنواره هشتم در این رویکرد نیز کار خواهیم کرد.


عمادی، دبیر اجرائی سرو سیمین هشت درباب فرآیندهای داخلی جشنواره نیز اظهار داشت: از همکارانم در دبیرخانه مرکزی سرو سیمین تشکر می کنم. حوزه ما در رویکرد اجرائی تقویت رخ یک رویداد است.
او به استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در حوزه تبلیغات نیز اشاره نمود.
عمادی اظهار داشت: هشت تندیس سرو سیمین، دو نشان فردا، یک نشان رویش باردیگر سرو، یک نشان ترنج سیمین و یک نشان هنر در حرم تندیس هایی هستند که در مراسم اختتامیه اهدا خواهند شد.
او با اشاره به فعالیت بیش از ۲۱ کمیته برای برگزاری این رویداد، افزود: تازه ترین کمیته نیز هوش مصنوعی، متاورس و تکنولوژی های جدید است.
عمادی به برنامه ریزی و زمان بندی انجام شده در عرصه تبلیغات محیطی و مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: با روانشناسی رسانه ای، تبلیغات در زمانی که مخاطب مورد هدف در جریان این رویداد قرار بگیرد، به انجام می رسد.
به گفته عمادی رژه پرچم شهرهای جهانی صنایع دستی در ۲۷ بهمن ماه، اجرای مپینگ با محتوای صنایع دستی در بدنه برج آزادی، رونمایی از سرود صنایع دستی در مراسم افتتاحیه، نمایش آثار هنرمندان فعال در حرم و نمایش آثار هنرمندان خارجی و داخلی در تالارهای برج آزادی از اقدامات مورد توجه است. همین طور به سبب جایگاه باشکوه هشتمین جشنواره، میراث تی وی نیز در این رویداد کار خودرا شروع می کند.


ویدا توحدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایع دستی فجر نیز در توضیحاتی درباره ی حضور کشورهای خارجی در این جشنواره، به کیفیت آثار هنرمندان ایرانی اشاره نمود و اظهار داشت: برخی از آثار را پذیرفتیم؛ به همین دلیل از کشورهایی مانند کویت، نیجریه، تاجیکستان، هند و.... اثر داریم. آثاری هم بود که اساسا از نظر ما صنایع دستی محسوب نمی شد؛ بطورمثال تتو از استرالیا داشتیم که مورد انتخاب ما قرار نگرفت.
او افزود: داورانی از کشورهای ازبکستان، هند و تایلند نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت.
به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، در این مراسم همین طور از پوستر هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر رونمایی گردید.






منبع:

1402/11/09
10:02:56
5.0 / 5
359
تگهای خبر: ادبیات , ارزیابی , اهدا , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی