قصه یک بی گناهی
کارکادو: طبیعتا نوشتن از قسمت اول یک سریال، نوشتن از شمایل کلی آن و حس و حالی است که در برخورد اولین با اثر تجربه می نماییم. نوعی گمانه زنی و ترسیم کلیتی است که احتمال وقوع آنرا بتوان پیش بینی نمود. درحقیقت می توان گفت ارجاع به شواهدی اولیه است که می تواند انگیزه تماشای آنرا در دریافت اثر گرفتار قبض و بسط کند.
فرهیختگان نوشت: می توان گفت گناه فرشته در ژانری جنایی-معمایی روایت می شود که از نظرگاه یک زوج وکیل به یک قتل می نگرد. قتلی که فقط رخدادی در لحظه فعلی یا در رابطه با قاتل و مقتول نیست، بلکه ریشه در رخدادی دارد که قسمتی از گذشته دردناک وکیل پرونده را احضار کرده تا زخمی کهنه بار دیگر سر باز کند و احتمالاً این دفعه سرنخ های تازه ای از دلیل وقوع آن کشف شود.
گویی در گناه فرشته مقرر است به میانجی بازگشایی پرونده یک قتل، پرونده قتلی دیگر در گذشته هم باز شود و با یک روایت و خوانش موازی مواجه شویم که به شکل عجیبی در هم تنیده شده است. قصه قتل مردی توسط خدمتکار زن جوان خانه که سرآغاز داستانی پیچیده است و بنظر می رسد او بی گناه است اما اثبات بی گناهی او کار سختی است و همه شواهد مقابل اوست. با ورود حامد تهرانی (شهاب حسینی) به عنوان وکیل به پرونده او، ابعاد پیچیده این پرونده روشن می شود و مقرر است رمزگشایی از همین ماجرا دستمایه روایت قصه ای پرپیچ وخم باشد. حامد تهرانی ضمن آشنا شدن با پرونده قتل عشیری به این اراده و انگیزه رسیده که از او دفاع کند اما از طرف دیگر امیر آقایی در نقش نوید عشیری پسر مقتول قرار دارد که از نشانه هایی که در قسمت اول می بینیم بنظر می رسد یک جدال پرجنجال در پیش است. جدال حامد با نوید تا تقابل خیر و شر را به مثابه پیرنگ اصلی قصه معنا کند. مرتبط بودن قتل عشیری با قتل مادر حامد که ۱۴ سال پیش رخ داده از یک سو و قبول کردن وکالت پرونده عشیری توسط همسر حامد که او هم وکیل دادگستری است، این پرونده را در یک وضعیت پیچیده و خاصی قرار می دهد که باید در قسمت های بعدی شاهد فرازوفرودهای آن باشیم. عناصر و مولفه های دراماتیکی که در همین قسمت اول وجود دارد می تواند نشانه هایی برای مخاطب باشد که با قصه ای ملتهب مواجه هست که ماجرای قتل آن چندلایه است. پرونده ای که در آن وکیل، فقط مدافع حقوق موکلش نیست بلکه در رنج او هم شریک است و پرونده قتل مادرش به آن گره خورده است. از طرف دیگر یک زوج وکیل وکالت دو سوی این پرونده را به عهده گرفته اند و این می تواند یک تهدید جهت زندگی مشترک آنها باشد. به عبارتی دیگر در اینجا با عقل و عاطفه هم به نبرد با هم رفته اند و پای یک پرونده کاری به گذشته یک وکیل و عواطف و پیوندهای خانوادگی او گره خورده که می تواند هم فرصت باشد هم تهدید. به اینها باید جدال احتمالی حامد تهرانی و نوید عشیری را هم اضافه کرد که با حضور دو بازیگرش، یعنی شهاب حسینی و امیر آقایی احتمالاً باید شاهد جدال و کشمکشی جذاب و نفس گیر در ادامه قصه باشیم. در این بین بنظر می رسد با یک شخصیت نافذ دیگری هم مواجه هستیم که می تواند خیلی از مناسبات را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ پدر حامد با بازی بهروز رضوی و گریمی متفاوت که بعد از سال ها دوری از عرصه بازیگری در سریال گناه فرشته جلو دوربین رفته است. حضور فرید سجادی حسینی هم در نقش پدر فرشته انتخاب هوشمندانه ای بود که باتوجه به لحن و بیان و خاصیت های بازیگری او و در اینجا روحیه حمایتگرانه که تلاش می کند از دخترش محافظت کند، متناسب با وضعیت نقش است و می توان سویه های تراژیک قصه را غنی کند. از آنجائیکه کارگردان خودش فیلمنامه نویس سریال هم است به دیالوگ ها در این سریال توجه زیبایی شناسانه ای شده است و به ویژه در گفت وگوهای دونفره شخصیت ها بطورمثال حامد و همسرش یا حامد و پدرش شاهد رد و بدل شدن حرف هایی هستیم که تعدادی از آنها قابل تامل است و در ذهن می ماند. شکل روایت هم دست کم در قسمت اول ساختاری دایره ای داشته است. ابتدا با یک سکانس افتتاحیه ملتهب که برشی از صحنه بعد از قتل با چهره خونین فرشته که انگار از یک مهلکه فرار کرده شروع می شود و در آخر هم، این صحنه و موقعیت در دیدار او با حامد رمزگشایی می شود. در فاصله این دو سکانس، تعلیق لازم برای رمزگشایی رخ می دهد تا در قسمت اول نمای کلی درام برای مخاطب طراحی شده و تماشای یک قصه ملتهب شروع شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب