فقدان سواد رسانه ای مسؤلان ریشه مشکلات است

فقدان سواد رسانه ای مسؤلان ریشه مشکلات است به گزارش کارکادو، چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با حضور رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و فعالان این حوزه با اعتقاد مشترک بر این که ˮفقدان سواد رسانه ای مسؤلان ریشه مشکلات استˮ برگزار گردید.



به گزارش کارکادو به نقل از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، نشست اعضای کمیته ی علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی امروز سه شنبه، ۲۹ شهریور ماه با حضور دکتر حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست که اساتید و فعالان صاحب نام سواد رسانه ای کشور حضور داشتند بر ضرورت ارتقاء سواد رسانه ای مسؤلان، مدیران میانی و فعالان رسانه ای هم تاکید شد.

حامد حاجی ملامیرزایی در این جلسه اظهار نمود: آموزشی سواد رسانه ای ذوق و قریحه خدادادی نیست و احتیاج به آموزش رسمی عمومی و عالی دارد. سواد رسانه ای رشته علمی دارای یک ادبیات عمیق، متقن و وسیع دانشگاهی در ساحت دانشگاهی دارای اکوسیستم، زیست بوم و نظام است.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به اینکه در مباحث علمی چهارمین همایش سواد رسانه ای باید به جزئیات بیشتر دقت کرد تصریح کرد: این نکته که آیا سواد رسانه ای یک دانش است یا یک مهارت و این که به دنبال مهارت افزایی در مسئولین مردم، اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم یا به دنبال تولید و انتقال دانش با ابزارهای موجود، موضوعی است که باید در این کمیته ی علمی به آن پرداخته شود، ازاین رو سفارش می کنم این جلسات حتما الگوی راهبردی و مدل مفهومی و جزئیات متفاوتی را مد نظر قرار بدهد.

وی سپس با تشریح زمینه ها، حوزه ها و موضوعات پر تعداد حوزه سواد رسانه ای خاطرنشان کرد: سواد رسانه ای مسئولین، خبرنگاران و اقشار دیگر «موضوع علم» و ذی نفعان سواد رسانه ای است و لزوم تعمیم نظریه های سواد رسانه ای و اخبار جعلی در رابطه با ساحت «مسائل این علم» است. در نتیجه کمیته ی علمی چهارمین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی باید این مهم را در نظر داشته باشد که مقرر است در رابطه با مسائل این علم صحبت کند یا مبحث آن.

رییس چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی هم ضمن اشاره به این که اگر در ارتباط با سیاست گذاری مسائل عمومی از ساحت حکمرانی و مدیریت دولتی به آن پرداخته نشود گرفتار تضییع منافع عامه می شویم و حقوق عامه را زیر سوال می بریم اظهار داشت: اساسا فلسفه تشکیل دولت ها، حفظ و صیانت از منافع عامه در گرو اولویت بندی و رویکرد و بینش صحیح به مساله یابی آن هم مسائل عمومی است.

او تصریح کرد: تلاش می نماییم این همایش به توفیق منجر شود، بدین مفهوم که نتایج به دست آمده از آن برای جامعه قابل استفاده باشد و مختصات اکوسیستم و زیست بومی که با هم تعریف کرده و در رابطه با آن با هم هم رای شده ایم، مساله عمومی دارای اولویت برای کشور باشد.

ملامیرزایی تصریح کرد: شاید در سالهای گذشته برخی اتفاقات که منجر به بحران ها و آشوب اجتماعی شده به این علت بوده که یک مسئول نه تنها مهارت صحبت کردن نداشته که مهارت نوع برخورد، ادبیات و حالت صحبت کردن را هم نداشته است. اگر موضوعی را که برای مردم دارای اهمیت است با لبخند بیان نماییم مردم احساس می کنند مدیر مربوطه قصد کوچک کردن مبحث یا به استهزا گرفتن آنرا دارد در نتیجه نه فقط شیوه صحبت کردن بلکه حالت گفتگو و خبررسانی و پاسخگویی هم در انتقال مطالب موثر است.

وی اضافه کرد: حوادثی که یک به یک اتفاق می افتد و ما تقریبا هفته ای نیست که یک یا دو مساله در همین رابطه نداشته باشیم و رسانه های غربی و خارجی مرتباً حجمه های بسیار سنگینی را به وسیله آن بر کشور وارد می کنند، لزوم توجه به سواد رسانه ای را در همه مولفه ها و ارکان آن، بالا می برد.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی خاطرنشان کرد: هرچند پیشنهاد ما این بوده که همایش پیش رو به مبحث اخبار جعلی بپردازد اما با عنایت به این که هزاران مساله به سواد رسانه ای گره می خورد و پیشنهادهای متنوعی از جانب دست اندرکاران در این نشست عنوان شد، در نهایت باید موضوعی را بررسی نماییم که در رابطه با مأموریت های حوزه فضای مجازی باشد. اگر قائل به این نباشیم که سواد فضای مجازی و سواد رسانه ای یکی است.

***

اکبر نصرالهی، دبیر کمیته ی علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی هم در ادامه این نشست عنوان کرد: اهمیت مبحث سواد رسانه ای بعنوان یک مبحث بسیار راهبردی و مورد نیاز مردم و کشور بر کسی پوشیده نیست. اگر ما این روزها درگیر بعضی از تنش ها، اعتراضات و مشکلات و مواردی از این دست هستیم به مبحث سواد رسانه ای بازمی گردد.

وی ضمن اشاره به این که منشاء خیلی از مشکلات و بحران های موجود فقدان یا سواد ناکافی رسانه ای در مسؤلان، رسانه ها و در مرحله آخر مردم است اضافه کرد: اگر بخواهیم مشکلات و چالش ها و بحران هایی که در کشور وجود دارد را ریشه یابی نماییم علت اصلی آن به فقدان یا ناکافی بودن سواد رسانه ای مسؤلان بازمی گردد.

این استاد علوم ارتباطات سپس با اشاره به اینکه اساسا برگزاری این همایش و چنین تلاش هایی می تواند به کاهش هزینه های کشور کمک نماید، خاطرنشان کرد: هر چند اخبار جعلی بعنوان مبحث این همایش مهم می باشد اما پرداختن به محور سواد رسانه ای مسؤلان و رسانه ها، اهمیت بسزایی دارد.

نصراللهی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص این که کشور در «محاصره تبلیغاتی» است اظهار داشت: خروج از محاصره تبلیغاتی ممکن نیست مگر از راه اتخاذ، پیگیری و تحقق راهبرد جهاد تبیین و جهاد تبیین هم محقق نمی گردد مگر این که سواد رسانه ای مسؤلان، مخاطبان و رسانه ها را بالا ببریم.

***

در ادامه علی گرانمایه پور، استاد دانشگاه با تکیه بر این که بطور قطع سخنانش از سر دلسوزی است اظهار داشت: مردم هر چند ضعیف اما بالاخره سواد رسانه ای دارند. ما دو قشر داریم که سواد رسانه ای ندارند یکی رسانه ها و یکی هم مسؤلان و پیشنهاد می کنم یکی از محورهای چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای، سواد رسانه ای و مسئولین سیاسی کشور باشد؛ چونکه ما نیاز داریم که سواد رسانه ای مسئولین، وزرا، وکلا و دست اندرکاران و فعالان رسانه ای کشور بالا برود.

***

همچنین بهاره نصیری، پژوهشگر و از اولین فعالان حوزه سواد رسانه ای کشور از دیگر سخنرانان نشست بود که علت ضعف مدیران در سواد رسانه ای را «نبود آموزه های سواد رسانه ای در نظام آموزش و پرورش کشور» عنوان نمود.

وی با اشاره به اینکه آنچه به نظر می آید در موضوعات همایش محورهای همایش سواد رسانه ای مغفول مانده مبحث آموزش است اظهار داشت: باید برنامه ریزی برای سواد رسانه ای در سه حوزه کوتاه مدت، بلندمدت و میانمدت صورت گیرد.

نصیری نظام آموزشی، تجارب جهانی، تجربه نگاری خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه را حتی اگر علمی-پژوهشی نباشد را برای پژوهش در این همایش مفید دانست و با مهم خواندن کاربردی سازی سواد رسانه ای خاطرنشان کرد: دستاوردهای همایش سواد رسانه ای را باید در جامعه گسترش بدهیم.

وی همینطور خواهان اختصاص دادن روز یا هفته ای به سواد رسانه ای شد تا از این رهگذر توجه همه اقشار جامعه به این مهم جلب شود.

***

محمدصادق افراسیابی از بنیانگذاران انجمن سواد رسانه ای و اطلاعاتی ایران هم در سخنانی با مثبت ارزیابی کردن فعالیتهای سواد رسانه ای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در سالهای گذشته شامل تولید و انتشار سریال چای نت، تولید و انتشار ۳۰۰ موشن گرافیک که حالا بعنوان منبع آموزش سواد رسانه ای استفاده می شود، اظهار داشت: این فعالیت ها همه از خروجی های همایش های سواد رسانه ای در سالهای قبل بوده است.

***

حمید شکری خانقاه، استاد روابط عمومی و فعال حوزه سواد رسانه ای هم در ادامه این نشست عنوان کرد: جامعه روابط عمومی در تبدیل سواد رسانه ای جامعه نقش اساسی دارد. اگر مدیران و مسؤلان در سواد رسانه ای مشکل دارند به این علت است که روابط عمومی ها نتوانسته اند به مدیران مشاوره های صحیح و درست بدهند و در نتیجه مدیران در حوزه سواد رسانه ای با مشکل رو به رو شده اند.

وی خبرنگاران را جامعه هدف بعدی همایش دانست و بر ضرورت فراگیری سواد رسانه ای و سواد ارتباطی توسط آنان تصریح کرد.

شکری خانقاه اظهار داشت: اگر خروجی همایش را بر مبنای جامعه هدف تقسیم بندی نماییم، مدیران ارشد، مدیران پایه، فعالان رسانه ای، جامعه روابط عمومی ها و مدیران استانی می شود.

***

معصومه نصیری، دیگر فعال حوزه سواد رسانه ای، هم پیشنهاد کرد تا «دکترین تبیین» محور ویژه همایش ملی سواد رسانه ای در دوره چهارم باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در برگزاری این همایش باید جهانی باشد اظهار داشت: به نظر می آید دکترین تبیین می تواند دکترین جمهوری اسلامی برای مواجهه با خصوصیت های عصر پساحقیقت و نگاه هایی که درمورد اخبار جعلی در دنیا مطرح می شود باشد.

به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، در انتها علیرضا باستانی رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران در سخنانی بر آموزش سواد رسانه ای بخصوص برای کارشناسان روابط عمومی ها تصریح کرد.

چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با هدف افزایش و ارتقای دانش و مهارت های عمومی در حوزه سواد رسانه ای، اطلاعاتی و فضای مجازی با مبحث اخبار جعلی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن سواد رسانه ای ایران و موسسات، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی کشور برگزار می گردد.

علاقه مندان به شرکت در این همایش می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی چهارمین همایش سواد رسانه ای به نشانی milconf.ir رجوع کنند.





منبع:

1401/06/29
22:23:44
5.0 / 5
323
تگهای خبر: ادبیات , ارزیابی , تبلیغات , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی