یك عكاس حیات وحش:

صیانت از طبیعت می تواند منبع اشتغال پایدار و سبز باشد

صیانت از طبیعت می تواند منبع اشتغال پایدار و سبز باشد کارکادو: مرکزی یک عکاس بین المللی حیات وحش معتقد می باشد که صیانت از طبیعت و حیات وحش می تواند منبع اشتغال پایدار و سبز و یک راه حل تولید ثروت در عرصه گردشگری باشد.


به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، بهمن وفایی نژاد عکاس و فیلمبردار حیات وحش است و اهتمام دارد با تولید محتوای تصویری و چندرسانه ای، به نجات محیط زیست و گونه های حیوانی درحال انقراض کمک نماید.
او متولد ۲۲ مردادماه ۱۳۴۷ در شهر اراک است و در سال ۱۳۶۵ به شهر هانوفر آلمان مهاجرت کرده است.
وی که به سبب مشارکت در کارهای زیست محیطی و مردم نهاد در امتداد آگاهی بخشی به بومیان مناطق درباب گونه های درحال انقراض و همین طور آزادسازی قسمتی از جنگل های استوایی و اهدای آن به "wwf"، از طرف صندوق جهانی طبیعت و حیات وحش، لقب "مسیح سبز" را دریافت کرده است، با سفر به بالای ۵۰ کشور دنیا، فیلم ها و تصاویر بسیاری با موضوع حیات وحش ساخته است.
کتاب های "رام نشدگان، حیوانات آفریقا" بصورت سه بعدی به پنج زبان، "تجربه های یک عکاس حیوانات، ماجراجویی من در بیابان" و آخرین و بزرگترین کتاب بنام "سافاری" که بصورت چاپ محدود و ویژه موزه ها و کتابخانه های بزرگ به چاپ رسیده، از با اهمیت ترین آثار مکتوب اوست.
وضعیت ناراحت کننده طبیعت و حیات وحش در ایران
اخیرا آئین نکوداشت بهمن وفایی نژاد در اراک انجام شد و ما با بهره گیری از این فرصت، در دفتر خبرگزاری ایسنا در اراک با او به گفتگو نشستیم.
او از وضعیت طبیعت و حیات وحش در ایران چندان راضی نیست و می گوید: ظلمی که حیوانات مختلف در ایران متحمل می شوند، در هیچ جای دنیا وجود ندارد. در چند سال اخیر شکار بی رویه سبب کاهش تعداد گونه ها و ترس گسترده آنها شده است، در ایران حیوانات زیبا در قفس زندانی می شوند و حیواناتی که گوشت آنها خوردنی است شکار می شوند، در صورتیکه ما حتی در کشورهای آفریقایی که در فقر و گرسنگی زندگی می کنند این حجم از شکار را هیچ گاه نمی بینیم. دولت نباید اجازه دهد که این میزان شکارچی و شکار در کشور وجود داشته باشد.
دولت به کرسی لق ذخایر نفت تکیه کرده است
او با اعلان اینکه طبیعت و حیوانات می توانند زمینه جذب توریست باشند، ادامه می دهد: خیلی از کشورهای آفریقایی نظیر نامیبیا و آفریقای جنوبی بوسیله طبیعت شان جذب توریست دارند و درآمد آنها از این طریق بسیار فراتر از درآمد ایران از نفت می باشد. ایران مگر تا چند سال دیگر نفت دارد؟ بعد از اتمام ذخایر نفتی در کشور، درآمد دولت از کدام مسیر خواهد بود؟ طبیعت می تواند زمینه اشتغالزایی و جذب سرمایه باشد.
وفایی نژاد اشاره کرد: سرمایه گذاری روی طبیعت و حفظ و نگهداری آن اقدام سبز و پاکی است که به هیچکس در جهان ضرری نمی رساند و تا سالیان سال می تواند منبع کسب درآمد برای نسل های آینده باشد. من سالها پیش با صرف هزینه از جیب خودم، چندین بار دورتا دور ایران را سفر کردم و به تحقیق درباب طبیعت و حیوانات پرداختم.
وی اضافه کرد: ایران کشور زیبا و بزرگی است که امکانات طبیعی آن بطور صحیح مورد بهره برداری قرار نمی گیرد. یکبار هم در نامه ای در نامه ای خطاب به احمدی نژاد، رییس جمهور وقت، خواهش کرده بودم به فکر چندین سال آینده نیز باشند، طبیعت و گونه های حیوانی را برای نسل های آینده حفظ نموده و از انقراض آنها جلوگیری نمایند. همین طور در این نامه ذکر کردم در کدام پارک ها چه حیواناتی را می توان نگهداشت و چگونه می توان از این کار درآمد و اشتغالزایی را ایجاد کرد. کار و اشتغالزایی سبز منبعی تمام نشدنی و بی ضرر است، همین طور نسخه کپی این نامه را نیز برای تمامی نمایندگان مجلس فرستادم، اما هیچ وقت جواب و نتیجه ای دریافت نکردم. متاسفانه قدم های مسئولین مربوطه در این راه، لاک پشتی است، در نظر داشته باشید که کشور ما دراین زمینه حداقل صد سال از کشورهای آفریقایی عقب است.
وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد پارک های وحش و صیانت از حیوانات در این پارک ها چقدر زمان و هزینه خواهد داشت، افزود: زمان مسئله ای مهمتر و قابل توجه تر است چونکه رسیدن به نتیجه اصلی در این اقدام که جذب توریست و سرمایه است نیازمند صرف زمانی نزدیک به 10 سال است، اما از لحاظ صرف پول و سرمایه به سبب آنکه در ایران این پارک ها وجود دارند، دولت هزینه زیادی نخواهد کرد و می تواند با اجاره دادن این زمین ها به سرمایه گذاران به آنها اجازه دهد که با ساخت هتل ها و رستوران های متناسب با طبیعت، درآمد کسب کنند و اجاره آنرا به دولت بپردازند، حصارکشی اطراف این پارک ها تنها اقدامی است که دولت نیاز است انجام دهد.
وفایی نژاد با تاکید بر این که دولت از این اقدام درآمد خواهد داشت، درباب اشتغالایی نهفته در این کار بیان کرد: اشتغالزایی در این راه همانند یک زنجیره است که انسان های زیادی از این مسیر می توانند مخارج زندگی خودرا تامین کنند. اقامت در هتل ها، استفاده از ماشین صحرایی، فروش عکس، پوستر، کارت پستال، تقویم، تمبر و کتاب های در رابطه با حیوانات همچون راه های اشتغالزایی و کسب درآمد در این فضاست.
وی اشاره کرد: برای من با اهمیت ترین مسئله در ایران این است که مسئولین گنج گرانبهای ایران را شناسایی و آنرا حفظ کنند، تاکید می کنم که در سال های آتی طبیعت از نفت بسیار مهمتر خواهد بود و مسئولین با فعالیت در این عرصه می توانند هزاران شغل سبز را برای جوانان ایجاد کنند.
عکاسی سه بعدی چیست؟
بهمن وفایی نژاد در ادامه، در پاسخ به این پرسش تشریح کرد: عکاسی سه بعدی متشکل از قرار گرفتن دو دوربین با فاصله ای تعیین شده در کنار یکدیگر است که همزمان با یکدیگر به ثبت تصویر از سوژه می پردازند، یک عکس از زاویه چشم چپ و دیگری از زاویه چشم راست است. بطور کلی انسان دید سه بعدی دارد، اما تصاویر موجود تنها دو پس از صحنه پیش رو را عرضه می کنند، پس برای مشاهده یک تصویر به طور سه بعدی، دو تصویر نیاز است.
وی با اعلان اینکه در گذشته دوربین های دیجیتال سه بعدی وجود نداشت، اضافه کرد: من در هلند دوستی داشتم که مهندس الکترونیک بود، برای کتابم که در آن تصاویر حیوانات به شکل سه بعدی انتشار یافته است، ۵ مدل دوربین و از هر کدام دو عدد به هلند فرستادم و او با قطعه قطعه کردن و اتصال مجدد آنها به یکدیگر، دوربین ها را طوری تنظیم کرد که زوم، تصویربرداری و تنظیمات بر روی هر دو دوربین به طور همزمان اعمال شود، همین طور با همکاری دوست دیگری که در آلمان داشتم و متخصص نرم افزار بود، توانستیم با انداختن دو تصویر بر روی یکدیگرعکس سه بعدی تولید نماییم.
به گفته وی، این سبک از عکاسی سبک بسیار سختی است، چونکه تنظیم دوربین ها و تصاویر و همین طور تصویربرداری در موقعیت ها نیازمند محاسبه است، چونکه به طور معمول هر چشم اطلاعات خودرا به مغز ارسال می کند و در نهایت انسان تصویر را سه بعدی می بیند، اما اگر تنظیم فاصله ها حین عکس برداری و ادغام آنها به طور دقیق انجام نشود سبب هشدار مغزی و بهم خوردن حال فرد بیننده خواهد شد که این مسئله بسیار خطرناکست.
وفایی نژاد توضیح داد: دلیل این که چرا عکاسی سه بعدی را انتخاب کردم آنست که قبل از من هیچکس این کار را انجام نداده بود و برای من جذابیت منحصر بفردی داشت. حال می فهمم چرا در قرن ۲۱ میلادی هیچ کس این کار را نکرده است، چونکه به انجام رساندن آن خیلی مشکل است.
عکاسی سه بعدی دریچه تازه ای به زیبایی طبیعت
او می گوید علاقه من به حضور در طبیعت و مجاورت با حیوانات از سنین کودکی موجب شد که به تصویر برداری از آنها علاقه و توجه منحصر بفردی داشته باشم و از سن سی سالگی به این کار روی آوردم. بعد از مهاجرت به آلمان عضو سازمان های مردم نهاد محیط زیست شدم و در این سازمان ها متوجه شدم برخی حیوانات در دنیا درحال انقراضند و من تلاش کردم با عکاسی از آنها و تبلیغات در این عرصه برای این سازمان ها سرمایه جذب کنم تا مانع انقراض آنها شوند. من با نشان دادن تصاویر سه بعدی خود از طبیعت و حیوانات، زیبایی آنها را به شکلی دیگر به مردم دنیا نشان دادم. حال سالانه به ۱۰ الی 15 کشور مختلف سفر می کنم و در سفرهای خود به عکاسان بسیاری آموزش می دهم، بوسیله اینترنت نیز با دانشجویان مختلفی در بعضی از دانشگاه ها صحبت می کنم و به آنها درس می دهم.
عکاسان ایرانی گرفتار بی توجهی دولت و مردم به این هنر
بهمن وفایی نژاد که در خارج از ایران به نام "Benny Rebel" هم شناخته می شود، با مجله ها و مجموعه های خبری نظیر National Geographic، bbc، Magazine Photo و دیگر سایت های معتبر کار کرده است. او درباب وضعیت عکاسی و سطح ایران از این نظر در جهان بیان می کند: در ایران موقعیت ها، اساتید و کتاب هایی که در دنیا هست، وجود ندارد. در ایران عکاسان موفق و علاقمندان با استعداد بسیاری وجود دارند، اما به سبب فقر منابع و عدم توجه دولت و مردم به این هنر، از دنیا عقب افتاده اند. عکاسان حتی در آفریقا و کشورهای فقیر بسیار موفق تر از ایران هستند.
وی ضمن اشاره به این که در ایران به عکاسی نه فقط به چشم یک صنعت بلکه بعنوان یک هنر نیز نگاه نمی گردد، اظهار نمود: در کشورهای دیگر مسابقات بسیاری وجود دارد که عکاسان تصاویر خودرا ارسال می کنند و مورد تشویق قرار می گیرند، حتی افراد علاقمند و کودکان نیز آنقدر مورد حمایت جامعه و دولت قرار می گیرند تا به عکاسی موفق تبدیل شوند، نکته مهم دیگر این است که کسب درآمد در این کشورها نه فقط بوسیله عکاسی پرتره و عروسی بلکه بوسیله تمامی سبک های عکاسی در دنیا امکانپذیر است، هرچند کار بسیار سختی است، در حالی که در ایران اصلا چنین امکانی برای درآمدزایی عکاسان وجود ندارد و عموما درآمدها به عکس پرتره و عروسی و مشابه آن محدود می شود.
عکاس طبیعت هستی که هستی، منبع درآمدت از کجاست؟
وفایی نژاد اشاره کرد: برای مثال در ایران اگر یک آقا به خواستگاری خانمی برود و درباب شغل خود بگوید که یک عکاس طبیعت است در پاسخ می شنود: خب عکاس طبیعت هستی که هستی، منبع درآمدت از کجاست؟ برای عموم عکاسان ایران، عکاسی یک شغل پایدار محسوب نمی گردد، بلکه همچون یک بازی و تفریح است و حتی در جایگاه هنر نیز به آن توجه کافی نمی گردد. نکته قابل توجه اینجاست که بدانیم عکاس نیز نیازمند درآمد و تامین مخارج زندگی اش است و دولت لازم است رویکرد خودرا درباب هنر و به خصوص هنر عکاسی و هنرمندان تغییر دهد.
وی در توضیح کسب درآمد از عکاسی در کشورهای دیگر اظهار نمود: فروش عکس در خارج از مرزهای ایران نیز درحال تغییر و تحول است، در گذشته شرکت هایی تولیدات عکاسان را می خریدند و به شرکت هایی که برای تولیدات خود نیاز به عکس داشتند، می فروختند، هم اکنون این شرکتها در رقابت با یکدیگر عکس ها را به خریداران با قیمت مناسب تری می فروشند و در نهایت مبلغ کمتری برای خرید عکس می پردازند. نکته توجه برانگیز آنست که برخلاف ایران در کشورهای پیشرفته برای هنر هزینه بسیاری صرف می شود و تصاویر هنری که دید متفاوتی دارند با قیمت های بسیار بالایی به فروش می روند، میزان استقبال از آثار هنری نیز بسیار بالاست، اما جالب است بدانیم که افراد در خرید تصاویرعکاسان، به دنبال عکسهایی هستند که توسط عکاسان مطرح، ثبت شده باشند.
وفایی نژاد درباب کار با مجله هایی نظیر نشنال جئوگرافیک نیز اظهار نمود: در گذشته این مجله عکاسان خودرا استخدام می کرد و علاوه بر حقوق ماهانه، به آنها هزینه سفرهای کاری که در آن عکسبرداری می کردند را نیز می پرداخت، اما امروزه عکاسان قبلی خودرا ندارد و مبادرت به استخدام عکاس نمی کند و در این صورت دیگر موظف به پرداخت حقوق ماهیانه و هزینه های سفر نیست. این مجله بهترین تصاویر عکاسان را خریداری می کند و بعد از انتشار در کپشن آنها ذکر می کند که عکاس ما در مسافرت به نامیبیا این تصاویر را ثبت کرده است در حالی که من و خیلی از عکاسان دیگر، عکاس نشنال جئوگرافیک نیستیم.
وی اظهار نمود: فروش عکس در کشورهای دیگر نیز آسان نیست، اما در ایران فرهنگ خرید عکس اصلا وجود ندارد، پس لازم است ایران با چاپ تصاویر تولیدی توسط عکاسان در مجله های مختلف و کتاب ها و برگزاری مسابقات به تشویق و پشتیبانی از عکاسان و به ویژه عکاسان طبیعت بپردازد، همین طور در پشتیبانی از این عرصه، عکاسی را به طور حقیقی به عنوان یک هنر به رسمیت بشناسد.




منبع:

1401/01/15
09:53:59
5.0 / 5
535
تگهای خبر: اهدا , پوستر , تبلیغات , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی