چند میلیون کاربر از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند؟
به گزارش کارکادو باوجود ۲۰ میلیونی شدن کاربران پیام رسان های داخلی، منتقدان به وضع موجود معتقدند این پیام رسان ها هنوز نتوانستند ظرفیت دیده شدن را برای کاربران به ارمغان بیاورند و بنابراین حتی برخی مسئولان هم برای ابراز سخنان خود سراغ اپلیکیشن هایی مانند توییتر می روند.
به گزارش کارکادو به نقل از ایسنا، با گذشت بیشتر از سه سال از فیلترینگ تلگرام، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، در حالیکه برخی گمان می کردند تلگرام هم به سرنوشت فیسبوک و توییتر تبدیل گردد و تنها مورد استفاده تعداد معدودی از کاربران قرار گیرد، فیلترشکن ها رواج یافتند و باآنکه استفاده از تلگرام هم کاهش پیدا کرد و این پیام رسان که در مقطعی از زمان به محبوب ترین اپلیکیشن تبدیل گشته بود، اما پیام رسان کمتر محبوب واتس اپ که فیلتر نبود، مقبول ترین اپلیکیشن کاربران شد.
نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پارسال حاکی از این است که ۶۴.۱ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور از پیام رسان واتس اپ استفاده می نمایند، اینستاگرام با ۴۵.۳ درصد در رتبه دوم و تلگرام با ۳۶.۳ درصد در رتبه سوم قرار دارد. بعد از تلگرام، ۴.۸ درصد از ایتا، ۴ درصد از سروش، ۴ درصد از بله، ۳.۳ درصد از فیسبوک و ۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از توییتر استفاده می نمایند.
همینطور طبق نتایج نظرسنجی این مرکز در مردادماه ۱۴۰۰، در پاسخ به این پرسش که "در حال حاضر، شما از کدام رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟" ۴۸.۴ درصد پاسخگویان اعلام نمودند که فقط از رسانه های اجتماعی خارجی مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام استفاده می کنند؛ در مقابل ۱.۸ درصد پاسخگویان فقط از رسانه های اجتماعی داخلی مثل سروش، روبیکا و... استفاده می نمایند. همینطور ۲۲.۸ درصد پاسخگویان، هم از رسانه های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می نمایند. ۲۷ درصد پاسخگویان هم هم اکنون کاربر هیچکدام از رسانه های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.
۲۰ میلیون کاربر از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند
در عین حال، آخرین جلسه کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در حالی برگزار شد که امیر خوراکیان- معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی گزارشی درباره پیام رسان های داخلی عرضه داد. او با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ سیاست ها و اقدامات پیام رسان ها در شورایعالی فضای مجازی تصویب گردید، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ تابحال که فعالیت پیام رسان های داخلی به صورت ویژه و با حمایت های خاص شروع شد، با افت و خیزهایی همراه بوده است.
وی درباره اطلاعات آماری پیام رسان ها اظهار داشت: تعداد کاربر ثبت نام شده در ایتا ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است. همینطور اطلاعات تعداد کاربران ثبت نام شده در پیام رسان سروش پلاس ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است؛ تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان بله ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه آن ۱ میلیون و ۳۸۲ هزار نفر برآورد می شود. تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان گپ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه این پیام رسان ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند.
معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: بر مبنای برآوردهای ما با حذف کاربران مشترک، حدود ۲۰ میلیون نفر کاربر یونیک از مجموع این پیام رسان ها استفاده می نمایند که به تناسب وضعیتی که در سرویس دهی پیام رسان ها داریم عدد خوب و قابل توجهی است. تجربه ثابت کرده وقتی سرویس داخلی خوب فعال می شود و عرضه خدمت می کند با اقبال قابل توجه کاربران مواجه می شویم، در نتیجه این پیش فرضی که برخی مطرح می کنند اقبال مردم از سرویسهای داخلی بالا نیست پیش فرض درستی نبوده و ما معتقدیم بیشتر از ۷۰ درصد مردم زمانی که سرویس داخلی خوب و با خدمات راحت و مناسب عرضه می شود، اقبال قابل توجهی به آنها خواهند داشت.
به قول خوراکیان در شرایطی سرویسهای مسیریاب در کشور فعال شدند که سرویس خارجی همه بازار را کسب کرده بود و در داخل حتی دو سرویس اصلی خیلی خوب توانستند سرویس دهی را به سطحی برسانند که نیازی به سرویس خارجی نداشتیم و بدون این که از ابزار فیلتر محدودسازی سرویس مسیریاب خارجی استفاده گردد سرویسهای مسیریاب داخلی توانستند موفقیت لازم را کسب کنند و الان از آنها استفاده می شود.
او همینطور میزان ترافیک مصرفی سرویسهای اینترنت و IXP پیام رسان ها در مرکز داده شبکه ملی اطلاعات را شرح داد.
با این حال، در همین جلسه افشین کلاهی- رئیس دفتر کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران، نسبت به این آمار واکنش نشان داد و اظهار داشت: به نظر می آید اطلاعات نماینده ی مرکز ملی فضای مجازی دقیق نیست و مجلس باید اطلاعات صحیح را مبنای تصمیم گیری خود قرار دهد. آمار ترافیک پیام رسان های ایرانی نشان دهنده ی این است که عضویت مردم در این پلت فرم ها اختیاری نبوده است.
وی همینطور تصریح کرد: بعلاوه آمار نشان داده است که تبادل اطلاعات خاصی هم در پیام رسان های ایرانی صورت نمی گیرد؛ حال آنکه آمار کاربران آنها چندمیلیونی عنوان شده است و انتظار می رود با چنین آماری شاهد مصرف ترافیک بسیار بیشتری ازسوی مردم باشیم. مهم ترین مبحث هم درمورد پلت فرم ها، ظرفیت دیده شدن در آنها است. اگر این پلت فرم ها ۲۰ میلیون کاربر دارند، پس چرا خود مسؤلان برای دیده شدن سخنانشان به توئیتر می روند؟
در نهایت همان گونه که بارها عنوان شده، باوجود مشکلات فنی که برخی نسبت به محصولات بومی عنوان می کنند، برخی مسئولان معتقدند مهم ترین چالش توسعه پیام رسان ها، این است که چطور از سوی مردم برای پیام رسان ها اقبال مناسبی ایجاد شود و پیام رسان ها باید بدانند سراغ چه سرویس هایی بروند و چطور با مردم ارتباط برقرار کنند تا کاربران هدف را جذب کنند. این در حالیست که در سالهای گذشته و حتی بعد از فیلترینگ تلگرام که برخی دلیل آنرا پشتیبانی از پیام رسان های داخلی عنوان کردند، پیام رسان های بومی هنوز نتوانستند به مقبولیت زیادی در بین کاربران برسند و مجموع ۲۰ میلیونی تمام این پیام رسان های بومی، همچنان به نیمی از کاربران واتس اپ یا تلگرام فیلترشده هم نرسیده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب