روزنامه جوان از شكل عجیب و غریب انتخاب فیلم های جشنواره فجر اطلاع داد
كاركادو روزنامه جوان از شكل عجیب و غریب انتخاب فیلم های جشنواره فجر اطلاع داد
به تازگی پوستر جنجالی جشنواره سی و ششم در حالی رونمایی شد كه از رسانه ها برای این مراسم دعوتی به عمل نیامده بود و این مراسم صرفاً به طور زنده از شبكه خبر پخش شده است. پخش زنده چنین مراسمی نمی تواند بدون هزینه باشد و اساساً هزینه كردن برای رونمایی از پوستر نمی تواند توجیهی داشته باشد. اگر رونمایی از پوستر جشنواره آنقدر اهمیت دارد كه پخش زنده تلویزیونی برای آن در نظر می گیرند، پس چرا از نمایندگان رسانه ها برای پوشش آن دعوتی به عمل نمی آید. جالب است كه پوستر جشنواره حاشیه های زیادی را نیز به بار آورد. كپی بودن اتهامی بود كه گریبان آن را گرفت. دو ماه پیش از برگزاری، انتشار بولتن مجیزگوی روابط عمومی جشنواره فجر نیز از اموری است كه به نظر می رسد انجام آن نه حركتی به انگیزه تقویت سینما و عرضه خدمتی به مخاطبان، بلكه صرفاً فعالیتی با هدف خوش خدمتی به مدیران بالادستی بوده است؛ بولتنی كه یك سوم آن در مدح مدیران به رشته تحریر درآمده است و یك سوم دیگر به ماله كشی روی بحث كپی بودن پوستر جشنواره می پردازد. شنیده های «جوان» حاكی از این است كه مدل عجیب و غریبی برای انتخاب آثار جشنواره سی و ششم طراحی شده كه طبق آن شورایی سه نفره فیلم ها را پیش از هیئت انتخاب ببینند و آثار از فیلتر آنها عبور كند تا اگر فیلمی مشكل داشته باشد، اساساً در همان مرحله حذف شود. اگر این خبر صحت داشته باشد، اتفاقی نادر در برگزاری جشنواره فجر محسوب می شود و این تصمیم بیش از همه تظاهر وزارت ارشاد و مدیران سازمان سینمایی به اینكه حامی فضای باز فرهنگی و آزادی بیان هستند را زیرسؤال می برد؛ جنجال هایی كه برای لغو توقیف آثار مسئله دار طی ماه های گذشته انجام شد و از مجرای آن صرفاً اذهان سینماگران را از بی برنامگی مدیران منحرف كرد. از این جهت جشنواره سی و ششم فجر را باید امنیتی ترین جشنواره بعد از انقلاب اسلامی به حساب آورد، اما دوگانگی و نفاق با آنچه در پستوها در حال رقم خوردن است، چیزی است كه بیش از همه می تواند آزار دهنده باشد. اگر واقعاً مدیران سینمایی وزارت ارشاد معتقدند لازم است برخی از فیلم های مسئله دار حتی به جشنواره فجر راه پیدا نكنند، فارغ از اینكه این تصمیم درست باشد یا غلط، چرا در مقابل سینماگران از ژست های پوپولیستی حمایت از آزادی بیان و فضای باز فرهنگی دست برنمی دارند و منافقانه رفتار می كنند.
تا به حال سابقه نداشته است، فیلمی را پیش از هیئت انتخاب افرادی ببینند و آن را حذف كنند. آیا این تصمیم با وعده رئیس سازمان سینمایی در برگزاری جشنواره ای بدون حاشیه ارتباط دارد. بی حاشیه بودن چقدر با خنثی بودن ارتباط معنایی دارد. اینكه رئیس سازمان سینمایی، وزیر ارشاد و مدیران دیگر حتی ذكری از سینمای امید به میان نمی آوردند، چه معنایی می تواند داشته باشد، جز اینكه آقایان حتی از طراحی مختصات سینمای امید عاجزند و می خواهند ضعف و خلأ راهبردی خود در مدیریت سینمای كشور را با تكیه بر محافظه كاری های مدیریتی بپوشانند و صرفاً دوره ای بی سروصدا را پشت سر بگذرانند؛ دوره ای كه قرار نیست از دل آن سینمایی منطبق با نیازهای جامعه ظهور پیدا كند و باز هم مقرر است در بر همان پاشنه سینمای جشنواره ای و آثار نازل كمدی بچرخد.
كاستن از اعتبار جشنواره فیلم فجر نتیجه مدیریت محافظه كارانه ای است كه سازمان سینمایی در پیش گرفته است. امسال خیلی از سینماگران گفته اند كه رغبتی برای حضور در جشنواره فجر ندارند. این بی رغبتی اگر ادامه پیدا كند، دیگر جشنواره فجر انقلاب به رویدادی حاشیه ای و بی ارزش تبدیل می شود؛ رویدادی كه پیش از این به دلیل نداشتن راهبرد مشخص و بی برنامگی مدیرانش از محتوا خالی شده بود، به مرور به لحاظ نام نیز اعتبار خویش را از دست می دهد. 5858
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب