كدام خاصیت علاقه مندان خوانندگی، داور عصر جدید را حرص می دهد؟
به گزارش كاركادو مهر نوشت: آریا عظیمی نژاد داور مسابقه «عصر جدید» از دغدغه عوامل این مسابقه برای حفظ استانداردهای موسیقی شركت كنندگان گفت.
عظیمی نژاد آهنگساز، تنظیم كننده و نوازنده است و موسیقی تعداد قابل توجهی از فیلم های سینمایی، سریال ها و برنامه های تلویزیونی را ساخته است؛ از موسیقی قطعاتی چون «آمده ام شاه پناهم بده» درباره امام رضا(ع) گرفته تا سریال های ماورایی و ملودرامی چون «او یك فرشته بود»، «روز حسرت» و یا مجموعه های كمدی مثل «خانه ما»، «دودكش» یا حتی سینمایی مثل «همیشه پای یك زن در بین است»، «طلا و مس»، «میم مثل مادر» و... كارنامه ای كه به سه دهه كار می رسد و از موزیسین های ركورددار آهنگسازی را در سینما و تلویزیون محسوب می شود. در این مصاحبه كه همزمان با روزهای نوروز ۹۹ انجام شد، درباره «عصر جدید» با این آهنگساز كه كمتر اهل گفتگوست و چندان تمایلی به مصاحبه ندارد، به گفتگو نشستیم. قسمتی از این گفتگو را بخوانید. برنامه های كمی در حوزه موسیقی در تلویزیون داشته ایم و شاید همین سبب شده كه معدود برنامه های سرگرمی در حوزه موسیقی با اقبال زیادی مواجه شوند مثل «شب كوك» كه فقط یك فصل از آن روی آنتن رفت و حالا «عصر جدید» كه اقبال زیادی برای علاقه مندان به خوانندگی نسبت به آن وجود دارد. خود شما چه بازخوردهایی نسبت به این برنامه دریافت كرده اید؟ «عصر جدید» برنامه تخصصی موسیقی نیست و قرار نیست نظراتی هم كه من بعنوان داور در برنامه دارم با زبان تخصصی باشد. «عصر جدید» برنامه ای عمومی و سرگرمی است و در عین حال همین برنامه سرگرمی برای شركت كننده ها بسیار جدی است آنها بوسیله این برنامه دیده شده اند و حضورشان در این برنامه سرنوشتشان را عوض كرده است؛ چه آنها كه حذف می شوند و چه آنها كه به مراحل بعدی می روند و این اتفاقی است كه تاثیر آن قبل از این در فصل قبل در زندگی شركت كننده ها دیده شده است. اگر خود افرادی كه به مسابقه می آیند از فرصت «اجرا» به درستی استفاده كنند حتی اگر پس از یك دفعه دیده شدن، حذف شوند باز هم سرنوشت و مسیر زندگی شان تغییر می كند. ولی بازهم تعداد متقاضیان در حوزه موسیقی نسبت به دیگر حوزه ها خیلی بیشتر است؟ خود برنامه بطور كلی با اقبال زیادی روبه رو شده است. ما در شروع فصل یك اصلاً فكر نمی كردیم این برنامه اینقدر با اقبال مواجه شود. نه ما نه شركت كننده ها چنین باوری نداشتیم اما برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفت. در حوزه موسیقی هم درست است كه ما با تقاضای زیادی مواجه هستیم بطور مثال در همین فصل حدود ۳۴ نفر برای خوانندگی به مرحله اصلی مسابقه راه پیدا كردند اما اینكه چند نفر از این ها بالا می روند هنوز معلوم نیست. چه خاصیت ای در علاقمندان به استعدادهای خوانندگی هست كه ممكنست شما را حرص دهد؟ چیزی كه من در بچه ها می بینم عدم توانایی روی كاری است كه انجام می دهند؛ یا تمرین و ممارست شان كم است یا سواد موسیقایی شان پایین است. با شروع اجرای شركت كنندگان مشخص می شود تلاش و ممارست آنها در حوزه های مختلف چقدر بوده است درواقع استعداد هست حتی حس و حال و انرژی هم وجود دارد اما تمرین و تلاش نیست. موسیقی اما در رادیو و تلویزیون به تدریج آن جایگاه را از دست داد، نگاه جدی به موسیقی هم فروكش كرد و بنا بر این دیگر این رسانه ها نتوانستند موسیقی خوب و حرفه ای را به مردم عرضه كنند در همین مسیر است كه استعدادهایی مثل پارسا خائف هم موردتوجه واقع می شود و رشد می كند و البته یك نگرانی هم نسبت به مسیر حرفه ای نوجوانانی مثل او بوجود آمد و گلایه هایی از جانب استاد حسین علیزاده عنوان شد كه البته قبل از این هم به آن پاسخ هایی داده شد اما چگونه هدایت و كنترل روی این بچه ها صورت می گیرد؟ این نگرانی نسبت به مسیر این افراد كاملا درست است حرف استاد علیزاده هم درست و منطقی است. یك نكته هم وجود دارد كه طبق تحقیقاتی كه درباره همه برنامه های استعدادیابی به عمل آمده است باید گفت خروجی های نهایی این برنامه ها معمولاً عمر كوتاهی دارند و تعداد كمتری به كار حرفه ای موسیقی مشغول شده اند. با این وجود ما در «عصر جدید» این حساسیت و نگرانی را داریم كه بچه ها این مسیر را به درستی طی كنند و همانطور كه گفتم دائم از آنها خواهش می نماییم نوعی خودمراقبتی داشته باشند. خود من هم چندین بار با علیخانی، داوران و تیم اتاق فكری كه داریم حرف زده ام تا بتوانیم فضایی فراهم نماییم كه این بچه ها رها نشوند و بیشتر در مسیرهای درست هدایت شوند. ۲۴۱۲۴۱
منبع: كاركادو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب