رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر کارکادو: به گزارش کارکادو، پوستر چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با طراحی مهدی دوایی، در جلسه شورای سیاستگذاری این جشنواره رونمایی گردید.


به گزارش کارکادو به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، پوستر این رویداد تئاتری در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره با حضور اعضای شورا، نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ، اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و خیرالله تقیانی پور دبیر جشنواره و برخی هنرمندان، عصر چهارشنبه (۱۹ دی) رونمایی گردید.
نادره رضایی در این نشست ضمن اشاره به حضور برجستگان تئاتر در شورای سیاست گذاری جشنواره اظهار نمود: زمانی آمدیم که مجالی برای تغییرات نبود و فکر کردیم در این فرصت شاید بتوان به قدر وسع بهبودهای را ایجاد کرد.
وی با تکیه بر حضور بزرگان تئاتر در جشنواره چهل و سوم اضافه کرد: این جشنواره برای هنرمند و مردم است و مردم تعیین می کنند چه کسانی را می خواهند.
معاون هنری وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: سعی کردیم در راه تغییر قدم برداریم و خیلی از پیشنهادات خوب را میتوان به کار گرفت.
رضایی با دعوت از بزرگان حاضر در این جلسه، و البته خطاب به جامعه تئاتر تصریح کرد: درخواست من اینست که بیایید و برای نسل جوان از تجربیات خود بگویید و آنها را امیدوار کنید؛ که امروز بیشتر از هر چیزی بدان نیاز است. نخواستیم ویترینی به نام شورا داشته باشیم و حضور شما و دیگر هنرمندان در این شرایط اثرگذار می باشد.
وی در این نشست به شکل گیری نشست های «گفت وگو بر سر مسائل اساسی خانواده تئاتر» در حاشیه این جشنواره تصریح کرد و اظهار داشت: باید کمک نماییم صنف قدرت بگیرد و نظام صنفی شکل بگیرد و امور اجرایی به دست صنف صورت پذیرد.

سعی کردیم با گروههای معترض گفتگو کنیم

در ادامه اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با عرضه گزارشی از فعالیتهای انجام شده، اظهار داشت: تدبیر این بود که بخش دیگرگونه ها که نگاهی ویژه است و نسبت به بسیاری از جشنواره های همسایه مانور بیشتری دارد، احیا شود. در دو سه سال قبل این بخش حدودا حذف شده بود. دیگرگونه ها شامل آثاری است که نه خیابانی است و نه در فضای باز؛ بلکه در فضاهای دیگر اجرا می شود.
وی ادامه داد: این بخش سال جاری به شکل خوب با استقبال مطلوب با مدیریت دکتر محمودرضا رحیمی برگزار می گردد. در این بخش اول طرح ها خوانده و کارگردان ها دعوت شدند؛ ایده ها توضیح داده شد و سپس بازنگری صورت گرفت. در قسمت مرور آثار هم با رشد ۵۰ درصدی آثار کارها روبرو بودیم.
نادری خاطرنشان کرد: از ۲۸۱ اثر وقتی ۱۵ کار را انتخاب می کنید ۵ درصد انتخاب می شود و ۹۵ درصد انتخاب نمی گردد. ترکیب داوری هم عوض شود این ۵ درصد تغییر نمی کند.
وی ضمن اشاره به گستردگی سطح تحصیل کردگان و مراکز تئاتری و بخش خصوصی اظهار داشت: ۱۰۴۸ گروه ثبت شده در استان ها به جز تهران داریم و سطح تولیدات بالا رفته است.
نادری اضافه کرد: اگر به جشنواره ای از خارج ایران اثری بفرستیم می گوییم در جشنواره پذیرفته نشده اما برخورد با جشنواره داخلی متفاوت می باشد که به فرهنگ تئاتر ما برمی گردد. تلاش کردیم با گروههای معترض گفتگو نماییم.

تندیس جشنواره رونمایی و نام گذاری می شود

خیر الله تقیانی پور دبیر جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر هم در این نشست بیان نمود: در دوره سی و سوم جشنواره با نمایش بوقلمون در این رویداد حضور داشتم و عمده انگیزه پذیرفتن دبیری جشنواره، اما و اگرهایی بود که در این رویداد با آن روبرو شده بودم.
وی ادامه داد: مدت هاست جشنواره برای جشنواره برگزار می شد و این صدمه بود؛ هنر، تکریم و کیفیت آثار از دغدغه های من بود و می خواستم جشنواره چابک شود.
دبیر جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: بخشی از بودجه سال جاری را روی تنخواه هنرمندان گذاشتیم. در سالهای قبل این بودجه ۴۰ میلیون بود که این رقم به صورت قابل توجهی برای هر گروه افزایش پیدا کرد. همینطور جوایز ۳۵ میلیون تومان بود که سال جاری ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
تقیانی پور با اشاره به اینکه ۴۲ دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و تندیس جشنواره اسم نداشت اظهار داشت: در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ داریم و جشنواره های بین المللی با نشانی مزین هستند؛ سعی کردیم با استاد بیضایی برای نامگذاری تندیس ارتباط بگیریم و عنوانی انتخاب گردد که با فرهنگ ما همخوانی باشد. همینطور با اعضای فرهنگستان هنر گفتگو کردیم. چند روز دیگر از تندیس رونمایی می نماییم و این تندیس نام خواهد داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه هر روز جشنواره به نام یکی از اهالی تئاتر نامگذاری می شود، اظهار داشت: سال جاری یک هتل ۵ ستاره برای اسکان گروههای تئاتری دیدیم و سعی کردیم هنرمندان را تکریم نماییم.
تقیانی پور اظهار داشت: در بحث آثار، کیفیت مدنظرمان بود و خوشبختانه اسامی آثار در جدول اجرا شامل هنرمندان جوان و پیشکسوتانِ جزو بدنه تئاتر می شود. خوشحالم خدمتگزار تئاتر هستم امیدوارم جشنواره درخوری برگزار گردد.

شالوده ی یک پوستر درست، در وهله ی اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است

در قسمت دیگری از این جلسه مهدی دوایی طراح پوستر جشنواره اظهار نمود: طراحی پوستر یک جشنواره خصوصیت هایی دارد که نسبت به طراحی پوستر برای یک تئاتر و یا یک ایونت فرعی بسیار متفاوت می باشد. در طراحی برای پوستر یک اجرا، طراح از سویی باید با خود به نتیجه برسد، و ایده نهایی، شخص خودش را راضی کند. سپس نتیجه کلنجارهای ذهنی اش را با سفارش دهنده ( کارگردان) نهایی کند و در نهایت بازخورد آنرا در ارتباط با مخاطب درنظر بگیرد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: اما در طراحی پوستر جشنواره ای مانند فجر، کار در مرحله دوم و سوم یعنی چالش با سفارش دهنده و بازخورد مخاطب پیچیده تر میشود. چون از سویی ملاحظات مدیریتی متعدد را بایستی درنظر بگیرد و از طرفی جذابیت زیبایی شناسانه پوستر را برای مخاطب حفظ کند. میزان اعتماد و سپردن امر هنری از جانب مدیران فرهنگی به هنرمند اهمیت بالای ی در کاهش این تقابل دارد.
دوایی تصریح کرد: شالوده یک پوستر درست، در وهله اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است. این شرط لازم برای بیان هنریست. درست مانند کارگردانی که برای بیان نمایشی بایستی گرامر و الفبای درام را بشناسد. بدون شناخت این گرامر و حتی شکستن آگاهانه آن، امر خلاقه و درست در مدیوم هنری اتفاق نمی افتد.
ایشان در ادامه اظهار داشت: خیلی از اعلاناتی که در سطح شهر میبینیم، بدون درنظر گرفتن الفبای مدیوم، صرفاً میخواهند حرف بزنند و این سبب الکن ماندن ارتباط می شود. درست مثل وقتی که بدون تسلط به گرامر و دایره لغات کافی از یک زبان، در کشوری بیگانه تلاش در ارتباط داریم و این امر بدلیل عدم تسلط کامل ما به آن زبان الکن و گاهی نامفهوم میماند. تلاشم بر این بود تا در وهله اول پوستر جشنواره گرامر درستی داشته باشد و در مرحله بعد برای مخاطب چشم گیر و جذاب باشد. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
مدیر هنری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در رابطه با نشان این جشنواره خاطرنشان کرد: نشانه نوشته هایی که در طول سالیان مختلف برای جشنواره فجر استفاده میشد، غالبا توسط کامپیوتر و بسیار سر دستی انتخاب میشد. معمولاً آن میزان حساسیتی که بر روی عنصر تصویری پوستر از طرف طراح و سفارش دهنده وجود داشت بر روی عناصر نوشتاری وجود نداشت.
وی افزود: من در دوره چهلم تصمیم به تمرکز برای طراحی نشانه نوشته این رویداد از راه خوشنویسی دستی و تلفیق آن با شیوه های کامپیوتری کردم. بنابر این کار بر روی این نشانه نوشته را همراه با دوست عزیزم احمد زیرک که از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران هستند شروع کردم. شاید بیشتر از ۱۰۰ اتود مختلف برای رسیدن به نشانه نوشته فعلی، خوشنویسی و سپس طراحی شد. بارها و در مراحل مختلف در کامپیوتر اجزای آن جابجا شد تا در نهایت به این نشان رسیدیم. این چهارمین دوره است که از این نشانه نوشته برای این فستیوال استفاده میشود و آنرا به میراثی معنوی برای ادوار مختلف فجر تبدیل نموده است.
سعید نجفیان هم با اشاره به اینکه جشنواره پر شور و پرنشاطی داریم، گزارشی از شرکت کنندگان و تدابیر اندیشیده شده برای برگزاری جشنواره عرضه کرد.

لزوم ایجاد مرکز ملی تئاتر

در جلسه شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اکبر زنجانپور ضمن اشاره به اهتمام شورای سیاستگذاری بر ارتقای کیفی آثار حاضر در جشنواره اظهار داشت: خیلی از هنرمندان بزرگ ما از دل شهرستان ها بیرون آمدند.
وی ادامه داد: جشنواره باید محلی برای ارتقای کیفی آثار باشد و باید به هنرمندان بها بدهیم تا شاهد افزایش آثار باکیفیت باشیم.
این پیشکسوت ابراز امیدواری کرد آثار خوبی در این دوره از جشنواره اجرا شود.
بهزاد فراهانی هم اظهار نمود: مرکز تئاتر ملی نداریم و هرچه می گوییم کسی توجه نمی کند؛ این سیستم جز نیازهای کشور است. هر استان باید یک مرکز ملی تئاتر داشته باشد و دانشکده ای در کنار هر مرکز بسازیم. فارغ التحصیلان می توانند تئاتر را عام کنند. ما زاده ی پرورش هستیم؛ تئاتر این کشور بهترین ها را از شهرستان ها داشته است. باید در استان ها مرکز تئاتر ملی داشته باشیم.
صدرالدین زاهد هم خاطرنشان کرد: هنرمند، پیشرو جامعه است و تصمیم می گیرد چه خط قرمزی را با مسئولیت خود رد کند. جامعه ما تغییر کرده ولی هنرمند و تئاترمان تغییر نکرده است. می بینم بچه های تئاتر با چه زجری کار می کنند. اگر امکاناتی فراهم نکنیم، برای تئاتر ما اتفاقی نمی افتد.

جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد

حسین سلیمی هم اظهار نمود: تجلی تفکر، در جامعه و تئاتر است؛ هر دوره جدیدی که در فرهنگ ایران آغاز می شود، جشنواره تئاتر نماد آن فرهنگ است.
وی ادامه داد: امروز بعد از ۳ سال فشار فرهنگی و اجتماعی جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.
عضو سیاست گذاری جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: جشنواره تقویت کننده تولید تئاتر در کشور است. نمونه بالندگی باردیگر تئاتر باید در جشنواره دیده شود. پیشنهاد می کنم حضور استادان و گفتگوی برجستگان ایران و جهان شکل گیرد. امیدوارم چهره های برجسته حضور یابند. در حالی که ایران به دنبال گشایش گفتگو با دنیا است، این اتفاق کمک خواهد نمود.
افشین هاشمی هم ضمن اشاره به تفاوت های برگزاری و داوری آثار در این دوره از جشنواره اظهار داشت: در بازنگری کارهای شهرستان، سه داور در یک سالن رفتند و فیلم تئاترهای متقاضی را با دقت دیدند و با کارگردان هم ارتباط گرفته شده است.
شهرام گیل آبادی هم با اشاره به اینکه باید در جشنواره چهل و سوم فضایی متفاوت دیده شود، اظهار داشت: این امیدبخشی به جامعه و هنرمندان است و نشان داده است تغییر عملی رخ می دهد.
او همینطور پیشنهاداتی برای دیده شدن آثار حاضر در جشنواره در استان ها و تکریم گروههای حاضر استانی در استانهای خود عرضه کرد.
چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار می گردد.





منبع:

1403/10/21
13:40:56
5.0 / 5
7
تگهای خبر: پوستر , تئاتر , تصویر , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
karkado فروش کادو و انتخاب انواع کادویی
karkado.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاركادو محفوظ است

كاركادو

فروش کادو و انتخاب انواع کادویی